Årsredovisning 1
Kulturrådets årsredovisning 2021 7.1.9. Krisstöd
Kulturrådet har fortsatt haft i uppdrag att fördela krisstöd till kulturen. Under året har två typer av krisstöd fördelats – dels för inställda och uppskjutna evenemang, dels för särskilda behov inom kulturlivet. Det är uppenbart att kulturområdet drabbats hårt av coronapandemin och att dessa stöd varit mycket viktiga för kulturområdets överlevnad. Fördelning av krisstöd till verksamheter och projekt runtom i Sverige har inneburit att människor i hela landet fortsatt har kunnat ta del av kultur, trots ändrade förutsättningar för publik verksamhet. Krisstödet har mildrat de negativa effekterna av att delar av kulturens ekosystem satts ur spel. Det har också kunnat möta nya typer av behov hos kulturaktörerna i och med de krav och förbud som har gällt alla som bedriver publik verksamhet. Stödet har även underlättat för aktörer som planerar en återstart och en anpassning av verksamheterna när restriktionerna lättar helt eller delvis. Under våren var söktrycket mycket högt på båda krisstöden medan det var något lägre under hösten. Sammanlagt har drygt 2,1 miljarder kronor delats ut. Kulturen har haft en självklar plats på agendan när regeringen har presenterat kompenserande krisstöd för nya restriktioner, och skörheten i de system som kulturutövare verkar inom har synliggjorts. Ändå har krispaketen, trots sin storlek, bara lindrat krisens effekter. Målet för Kulturrådets arbete 2021 har varit att så många kulturaktörer som möjligt ska klara sig genom pandemin. Det har präglat såväl arbetet med krisstöden som arbetet med övriga bidrag, och vi har handlagt och tillämpat stöd och bidrag på ett flexibelt sätt. Som framgår av tabell 22 nedan har Kulturrådet fördelat betydligt mer krisstöd för särskilda behov 2021 jämfört med 2020. Samtidigt fördelade vi mindre krisstöd för inställda och uppskjutna evenemang 2021 jämfört med 2020, se tabell 23. Att anslagsgivningen och fördelningen mellan stödformerna gått i den riktningen beror bland annat på att det 2021 inte fanns lika mycket verksamhet att ställa in eller skjuta upp som 2020. Dessutom har bidragen för särskilda behov totalt sett nått en större bredd av aktörer med bättre träffsäkerhet. Av tabell 22 och 23 framgår också att musik är det konstområde som fått klart mest krisstöd, vilket också avspeglas i behoven inom området. Inom särskilda behov gjordes ingen uppdelning mellan konstformerna musik och scenkonst 2020, vilket framgår av tabell 22. Utförligare redogörelser för Kulturrådets fördelning av krisstöd 2021 lämnas enligt regleringsbrevet för 2022 i en separat rapport den 1 mars 2022. Tabell 22. Fördelning av krisstöd för särskilda behov 2020–2021, tusen kronor och procent Särskilda behov Krisstöd 2021 (tkr) Musik* Scenkonst* Kulturområdesövergripande Museer och utställningar Bildkonst, form och konsthantverk Annat kulturellt område Litteratur och läsande Totalsumma 1 056 118 393 131 170 044 82 010 69 734 37 811 16 328 1 825 175 Andel 2021 57,9% 21,5% 9,3% 4,5% 3,8% 2,1% 0,9% 100,0% * För 2020 utgjorde musik och scenkonst en gemensam kategori i ansökan och hantering. Krisstöd 2020 (tkr) 355 090 29 399 16 349 16 761 15 485 9 192 442 275 Andel 2020 80,3% 6,6% 3,7% 3,8% 3,5% 2,1% 100,0% 44/97