Årsredovisning 1
Kulturrådets årsredovisning 2021 I Kulturrådets u
ppdrag ingår att verka för fler fristäder för förföljda konstnärer samt för en utveckling av fristadssystemet i Sverige. Kulturrådet fördelade under året projektbidrag till insatser som främjar fristadskonstnärernas möjlighet att ta del av det offentliga kulturlivet i Sverige. Vi har även beviljat bidrag till en nationell samordnare av ICORN-fristäder i Sverige för att främja en utveckling av fristadssystemet. Kulturrådet har ett nära samarbete i främjandeuppdraget med den nationella samordnaren för Sveriges fristäder inom ICORN, och sammantaget bidrar dessa insatser till att stärka den konstnärliga friheten med yttrandefriheten som grund. 8.2. Uppföljning av bidrag Kulturrådet har följt upp de grundförutsättningar vi bidrar med för att säkra ett fritt och oberoende kulturliv. De ekonomiska förutsättningar som våra bidragsmottagare ges är den viktigaste grundförutsättningen för fritt skapande, utöver frånvaro av hot mot kulturskapare och politisk styrning som påverkar, eller riskerar att påverka, vilka företeelser kulturskapare väljer att skildra. Detta gäller särskilt konst- och kulturverksamheter som kan ha svårt att klara sig på marknadsmässiga villkor och verksamheter där det offentliga åtagandet av tradition varit stort. Under 2021 har vi följt upp och analyserat data från tidigare års bidragsredovisningar från våra bidragsmottagare. Vi har granskat de ekonomiska grundförutsättningarna och hur de utvecklats, och vi bedömer att vi i stor utsträckning bidragit till ett fritt och oberoende kulturliv både inom olika konst- och kulturområden och i olika delar av landet. Samtidigt kvarstår utmaningar som en följd av coronapandemin och också generellt sett vad gäller kulturskapares trygghet och ersättningsnivåer inom olika konst- och kulturområden. Detta är viktigt att följa framöver. Kulturrådet har under 2021 fortsatt det utvecklingsarbete som inleddes till följd av den nya förordningen (2020:337) om statsbidrag till aktörer inom bildkonst, form och konsthantverk. Utvecklingsarbetet har inneburit en viss uppföljning av bidragen, vilket lett till att vi utformat nya riktlinjer, blanketter och webbtexter. Arbetet omfattar även att säkerställa i vilken omfattning bidragsmottagarna har betalat ersättning till konstnärer enligt MUavtalet. Kulturrådet följer årligen upp i vilken grad institutioner som omfattas av kultursamverkansmodellen tillämpar MU-avtalet. I år har vi dessutom haft i uppdrag att följa upp efterlevnaden och tillämpningen av MU-avtalet bland statliga och andra aktörer. Kulturrådet redovisade uppdraget till regeringen i oktober 2021 genom rapporten MU-avtalet – Uppföljning av avtalet om medverkans- och utställningsersättning. Återrapporteringskravet rörande de regionala institutionernas tillämpning av avtalet återfinns i rapporten. Kulturrådet diskuterar även MU-avtalet i de årliga dialogerna med regionerna om kultursamverkansmodellen. Dessutom har avtalet diskuterats i samband med Kulturrådets uppföljning av de regionala kulturplanerna – både i dialog med regionala kulturchefer och i uppföljningsmöten med bidragsmottagande organisationer. 8.3. Andra främjande åtgärder Coronapandemin har medfört att villkoren för de fria kulturskaparna har dominerat Kulturrådets kommunikation under året. För att bidra till att förbättra konstnärers villkor har vi bland annat kommunicerat MU-avtalets nya tariffer i riktade mejl till samtliga bidragstagare inom bildkonst, form och konsthantverk samt till regionala och kommunala konsthallar och museer. De samlade kommunikationsinsatserna bedöms ha bidragit till att öka kunskapen om avtalet. Därmed har vi stärkt förutsättningarna för avtalets tillämpning. I samtal med Sveriges samtliga regionala kulturförvaltningar har Kulturrådet lyft frågor om roller och ansvar vad gäller styrning av kulturpolitiken. I samtalen har vi bland annat 52/97