Årsredovisning 1
Kulturrådets årsredovisning 2021 13.2.1. Medarbet
arskap och ledarskap Tre ord utgör grunden för vårt medarbetarskap och ledarskap – kompetens, effektivitet och samarbete – och det utvecklingsarbete som inleddes hösten 2020 för att stärka och utveckla vårt medarbetarskap och ledarskap resulterade i riktlinjer för medarbetarskap och ledarskap vid Kulturrådet i juni 2021. Riktlinjerna utgår från den statliga värdegrunden och tydliggör vad som förväntas av oss i våra olika roller. Processen att ta fram riktlinjerna har involverat hela personalen. Under 2022 kommer vi att fortsätta att implementera riktlinjerna i olika processer och styrande dokument. Riktlinjerna är vägledande när vi rekryterar, utvecklar och utvärderar vårt medarbetarskap och ledarskap. 13.2.2. Rollöversyn Kulturrådet har ett antal olika roller med ledande och samordnande funktioner, där de olika rollerna har olika ansvar och befogenheter. Under hösten genomförde vi med stöd av konsulter en kartläggning i syfte att undersöka och tydliggöra på vilket sätt dessa roller och funktioner utgör ett stöd i vårt arbete och hur rollerna kan utvecklas. Rekommendationerna i konsulternas slutrapport handlar om att Kulturrådets organisation bör förenklas och tydliggöras i syfte att skapa bättre förutsättningar för styrning, ledning, tydliga roller och mandat. Ett förändringsarbete kommer därför att inledas 2022. Åtgärder som redan beslutats är att vi har inrättat en ny befattning som stabschef och att vi organisatoriskt ska föra över myndighetens utredare och analytiker till vår stabsfunktion. 13.2.3. Ny organisering av krisstödet Efter sommaren upphörde den tillfälligt inrättade enheten för krisstöd och verksamheten fördes över till enheten för konstarter och regional utveckling samt till enheten för verksamhetsstöd. Därmed har vi skapat en integrering mellan tillfälliga och ordinarie verksamheter och medarbetare, vilket medfört att vi bättre kan ta tillvara kompetens som annars riskerar att försvinna när krisstödsverksamheten upphör. 13.2.4. Introduktion för nyanställda De resurser som avsatts för introduktion av den relativt stora andel nyanställd personal har bidragit till att nya medarbetare snabbt kunnat komma in i arbetsuppgifter och verksamhet. Varje nyanställd får en individuell introduktion och en handledare. Två gånger under året har vi dessutom genomfört ett introduktionsprogram för nyanställda. 13.2.5. Digitalt arbete Arbete hemifrån under pandemin har drivit på utvecklingen av vår samlade digitala kompetens vilket har bidragit till nya arbetssätt. I början av året genomfördes ett seminarium för hela personalen om verktyg för bättre digitala möten. På informationsmöten för hela personalen har it-funktionen återkommande berättat om olika funktioner i Teams och Sharepoint som underlättar arbetet. Ett byte av löne- och personalsystem har medfört en förenklad digital egenrapportering och digital hantering av löneunderlag, vilket har effektiviserat arbetet med löneadministrationen. 13.3. Arbetsmiljö och hälsa För att följa upp arbetssituationen under tiden vi arbetat hemifrån genomfördes en temperaturmätning bestående av en enkät var sjätte vecka under första halvåret. Resultatet visar att arbetet på distans till stora delar fungerade bra och att många var 75/97