Bumsen 1
2009 skaffade Uffe sin första BMW-hoj, en R 1200
Cruiser, och blev då varse vad BMW-kvalitet egentligen innebär, det efter att ha ägt ett flertal japanska hojar. Något senare fick han syn på en bild av en BMW R 25/2 och blev fullständigt betuttad i modellen. Han bestämde sig för att han enkelt måste försöka få tag på en sådan, det lyckades han med i mars 2010. Då cykeln inte var i det skick Uffe önskade sig så påbörjade han en renovering, hans första hojrenovering. Senare under 2010, sedan han fått smak på hojrenovering i allmänhet och BMWkvalitet i synnerhet, ville han ta steget fullt ut och renovera en boxer-BMW och då helst en från 50- eller 60-talet. I oktober 2010 fick Uffe via blocket nys på en R 60 från 1956, just den vi skall tala om i denna artikel. Ganska snabbt visade det sig dock att det inte bara var en BMW R 60, vilken som helst, utan att den var till salu bara ett stenkast från Uffes bostad i en 28 BUMSEN 5 – 2013 av Stockholms södra förorter, nämligen i Håga i Västerhaninge. Detta var bara en liten del av sanningen för det visade sig snabbt att denna R 60:s första registreringsdatum i Sverige var den 7 juli 1956, just i Håga i Västerhaninge och att den fortfarande var registrerad på samme ägare! Uffe skulle med andra ord bli ägare nummer två till denna nästan 60 år gamla hoj! Köpet av R 60 Naturligtvis pirrade det litet extra i Uffes extremiteter när han åkte till säljaren för att titta på objektet. Det visade sig att förste ägaren avled redan för 20 år sedan och att det nu var hans dotter som skulle sälja motorcykeln. Med en så gammal hoj förväntades det en lång och händelserik historia men inte i detta fall. Denna R 60 rullade faktiskt bara fram till 1960, då den av någon anledning ställdes undan och på den vägen var det! Varför? Nu började det bli riktigt spännande och stämningen blev naturligtvis inte sämre av att Uffe snabbt kunde konstatera att hojens alla originalpapper fanns kvar, då syftar vi inte bara på registreringsbevis utan även köpekontrakt, kvittens på handpenningen, servicekort och försäkringsbrev, allt i original! Utan att överdriva kan man lugnt påstå att detta är för bra för att vara sant! Egentligen skall det ju inte kunna inträffa, alltjämt gör det så emellanåt. Fullständigt unikt! – När den chocken väl lagt sig, berättar Uffe, och R 60:n stod i säkert förvar i mitt garage kunde jag i lugn och ro bilda mig en uppfattning om dess skick. Visserligen såg den litet ämligt ut, visst fanns det en del rost och dessutom gick motorn inte att dra runt, men cykeln var helt komplett i originalskick och dessutom oskruvad. Renoveringen påbörjas – Innan jag började plocka isär hojen den 1 januari 2011, fortsätter Uffe, hade jag redan bestämt mig för att utföra en totalrenovering där jag behöll så mycket som möjligt i originalskick, d.v.s. bara byta de delar som absolut behövde