Bumsen 1
Alla gummidetaljer är nya på Uffes S 250. Tändhat
ten är i original från 1956! Alla sidvagnsfästen till Steibvagnar finns originalmonterade på Earlsgaffelmodellen. Matchade nummer betyder på de flesta BMWmodeller att motor- och ramnummer är identiska. – På andra kicken snurrade motorn igång och allt fungerade perfekt! Mätarställningen stod på 48 000 km när den ställdes undan och förmodligen var det på grund av den trasiga tändspolen, tror Uffe. Sidvagnen Steib S 250 införskaffades Innan Uffe kunde greppa sidvagnen i denna artikel, den mycket ovanliga Steibmodellen S 250 som förmodligen bara tillverkades åren 1955-1957, föregicks även detta av en intressant historia. Hösten 2010 satte Uffe ut en annons om att han var intresserad att köpa en BMW från 1970-talet. En man från Borlänge hörde av sig men han kunde bara erbjuda Uffe en BMW från 1980-talet men den kändes litet för modern för Uffes behov. Sedan sade mannen att han i och för sig också hade en BMW R 60 (Earlsgaffel), tyvärr med en R 75-motor men utrustad med en Steib sidvagn, en Steib S 250. Uffe bad mannen att skicka 30 BUMSEN 5 – 2013 några bilder på ekipaget, när ingenting hände så tog Uffe kontakt med honom två år senare, alltså hösten 2012. – Då fick jag ett par bilder, sedan åkte jag upp och köpte hela härligheten. Hojen var jag inte intresserad av så den såldes snabbt, det var sidvagnen jag var ute efter, säger Uffe. Tycker faktiskt att Steib S 250 är den vackraste modellen och då det är en mycket ovanlig modell innebär det tyvärr även att det är mycket svårt att få tag på reservdelar. Vagnen var ett riktigt renoveringsobjekt med små bucklor både här och där, rost i golvet samt dåliga hjullager, gummiupphängningar och ekrar. Plockade isär hela vagnen och lämnade bort holken/sittbrunnen för blästring, tyvärr blästrade de sönder sidorna vid sittbrunnen. Själva sittbrunnen består av två pressade halvor som är sammansvetsade på mitten. Det sitter ett format aluminiumrör med ett spår som stadgar upp hela sittbrunnens överkant och det är väldigt tunn plåt i just denna vagn. S: et i S 250 står för sport och man ville, av förmodligen just den anledningen; att kunna leva upp till epitetet sport, hålla vikten så låg som möjligt, därav det tunna materialvalet. Efter det misslyckade blästringsarbetet återstod det bara för Uffe att kapa bort de vågiga och förstörda plåtdelarna. Han klippte till nya plåtdelar, falsade dem och punktsvetsade fast dem, varpå de tennades tills det såg bra ut, aluminiumröret skulle också passa perfekt. Han fick även byta en del plåt i holkens golv. – Sedan var det bara att grundlacka holken med två omgångar epoxi och därefter tre lager slipgrund, Rullade runt den i olika ljus så att jag kunde se varenda liten grop eller bula, säger Uffe som den naturligaste sak i världen.