Bumsen 1
För att få veta lite mer om de olika polisorganis
ationerna vände jag mig till en tvättäkta italienare som till och med talar och skriver flytande svenska, barndomsvännen Giorgio Iuretta (63). Numera bor han i Monfalcone längst uppe i Adriatiska viken. Vi växte upp tillsammans i lilla Skultuna utanför Västerås på 50- och 60-talen. Hans föräldrar hade, liksom mina som kommit från Tyskland, kommit hit från Italien för att jobba inom industrin och delta i det ekonomiska uppsving som Sverige upplevde efter andra världskriget. Giorgio var 22 år gammal när hela familjen i början på 70-talet återvände till hemlandet och där har han bott sedan dess. Giorgio berättar i ett mail följande: CARABINIERI har funnits sedan 1814 och var från början en rent militär polis men sedan 2000 ägnar den sig åt statens säkerhet, trafik, inbrott mm. Fordonen är mörkblå och röda med vit text. På 70-talet körde de hojar av märkena Gilera och Moto Guzzi men har numera också BMW. POLIZIA STRADALE grundades 1848 och hade då bara hästar och är statens polis. Idag är den mest en trafikpolis. Färgerna är ljusblått och vitt (se bild på Ducatin). Polizia kör jämte Ducati också Moto Guzzi och BMW, förr även Gilera. GUARDIA di FINANZA grundades 1774 har med gul text på grått och kör idag Aprilia Pegaso. Sorterar under ekonomiministern och ägnar sig åt ekonomiska kontroller och säkerhet. Giorgio berättar att den också är en militärpolis. POLIZIA MUNICIPALE, förr Vigili Urbani, grundat 1859, kör med blå text och linjer mot vit bakgrund. Det är, som framgår av ordet ”municipale”, stadens egen polis och ägnar sig åt biltrafik, parkering och problem i samhället eller staden. Kör idag bland annat BMW. Vidare nämner Giorgio GUARDIA COSTIERA som har vita bilar och båtar och tar hand om kustbevakningen samt GUARDIA FORRESTALE som är ett slags skogvaktare. De har jeepar, lastbilar, grävmaskiner, helikoptrar och flygplan men inga hojar. Giorgio har en teori om valet av BMWhojar: ”utöver priset även att vara bra och säkra”. Giorgio berättar i sitt utmärkta mail också om valet av bilar hos de olika polisorganisationerna, men eftersom detta är en hojtidning, sammanfattar jag. Bilarna har samma färger som hojarna men här är det en salig blandning - italienska märken som Alfa Romeo, Lamborghini och Fiat är och har alltid varit vanliga men man kör också Subaru, Citroën, Honda, Mitsubishi, Landrover mm. Att motorcyklar i Italien är så vanliga i alla organisationer kan väl inte bero på något annat än trafiksituationen och klimatet. Det är trångt om saligheten i många städer och på serpentinvägarna. På en tvåhjuling tar man sig fram och parkerar mycket lättare än med bil. Behagligare temperaturer bidrar säkert också. Slutligen undrar kanske någon hur det var för 22-årige Giorgio att komma till Italien efter att ha växt upp i Sverige. Jo, han lyckades fint, fick jobb direkt och jobbade ända fram till pension på ritkontor och på sju olika skeppsvarv runtom i landet. Detta hade nog aldrig varit möjligt om inte familjen hållit modersmålet levande. Text & Foto Reinhold Heggenberger (gästskribent) BUMSEN 3 – 2013 23 POLIZIA STRADALE kör med ljusblått och vitt. BUMSEN 5 – 2013 39