Bumsen 1
bytas. Detta var en unik hoj, visserligen skulle
den renoveras, och jag kände att det handlade om att förvalta ett arv. Motorrenoveringen Uffe började med motorn och kunde omedelbart konstatera att en vevstake rostat fast på vevaxeln. Efter många timmars slit med rostlösare och att bryta fram och tillbaka med en planka lossnade äntligen vevstaken. Sedan kunde resten av motorn plockas isär. Nya vevstakar inköptes samt alla lager, kolvringar, packningar och packboxar. – Jag lämnade in vevaxeln och de nya vevstakarna till MC Proffsen. De fick pressa på de nya vevstakarna, det är inget man själv gör hemma i skruvstädet, säger Uffe. Motorblock, toppar, ventilkåpor och växellådhus glasblästrades, cylindrar lackades svarta och honades. Alla andra motorkomponenter var i bra skick. Kolvarna var dock litet speciella då de är försedda med hela fem kolvringar, tre kompressions- och två oljeringar. Den mittre kompressionsringen hade en bredd på 1,5 mm, de andra två låg på två mm. Då det inte gick att få tag på en kompressionsring på 1,5 mm fick detta spår i båda kolvar svarvas upp till två mm. – Sedan var det bara att montera samman motorn, visst blev det några hårda ord när man skall kränga på lager samt värma och kyla olika delar hela tiden, ler Uffe. Bra växellåda Inga märken eller förslitningar på växellådans drev kunde konstateras så det var bara att byta samtliga packningar och packboxar samt montera samman härligheten. Ramen, skärmarna, tanken och alla andra smådelar blästrades, därefter framgick det med tydlighet huruvida och var det behövdes svetsas. – Sedan tennades allt som behövde genomgå den processen, det är ingen barnlek när man är amatör så mycket slipande och hårda ord blev det, minns Uffe. Därefter grundades allt med tvåkomponents epoxigrund varvid han lade på en svart slipgrund så att han såg var han behövde finspackla. Sedan följde ännu mer sliparbete, en tvålagers slipgrund lades på, ännu mer sliparbete och till slut kunde äntligen tre lager svart sprutlack appliceras. Naturligtvis våtslipades det sedan med 1200-papper och därefter tre lager klarlack. Avslutningsvis polerades detta till en härlig yta som Uffe blev riktigt nöjd med! – Jag hade fotograferat tankens och stänkskärmarnas handdragna linjer mycket noggrant och dessutom tagit närbilder med tumstock. På detta sätt visste jag exakt hur randningen skulle dras samt de exakta måtten på dessa. Gjorde masker och sedan handmålade jag dem men det var många timmars slit och hårda ord, berättar Uffe. Hjulen plockades isär och naven glasblästrades medan aluminiumfälgarna polerades. Sedan lämnades delar inklusive nya ekrar till Kjelle på Wheeler Dealer (där vet Uffe att det blir välgjort) för ekring och perfekt centrering av hjulen. Därefter började det roliga arbetet med att plocka ihop hela härligheten och naturligtvis monterades nya bromsbelägg samt nya lager och packboxar i bakväxeln. Hela detta arbete gick smärtfritt. I originalutförande satt det en dyna på hojen men denna bytte Uffe ut mot en, som han tycker både snyggare och bekvämare, gummisadel, naturligtvis tidsenlig. Startögonblicket Uffe var naturligtvis på helspänn när han fyllde på de sista dropparna olja samt fyllde på bensin den där dagen i april 2012. Hur många kickar skulle det behövas innan motorn snurrade igång? – Jag kickade som ett litet djur men ingenting hände, minns Uffe förtvivlat! Han kunde dock snabbt konstatera att tändspolen var trasig, en ny sådan beställdes från Tyskland och monterades omgående. Skulle den gå igång denna gång? Här ovan ser man det färdiga resultatet hos sidvagnens interiör i form av dyna och sidvagnens sidoklädsel. Uffe gjorde allt själv. På bilden till höger ser man sidvagnens skick när Uffe köpte den. Samtliga bilder på detta uppslag är tagna av Uffe Liikamaa. BUMSEN 5 – 2013 29