Bumsen 1
Finspacklade och slipade sedan tills han var nöjd
. Därpå följde ytterligare tre lager slipgrund, mera våtslipa med 1200-papper. Utsidan var nu grundad och klar och därför kunde Uffe lägga på body som ett extra skydd på sittbrunnens undersida. Därefter svartlackade han själv insidan och bodyn på utsidan, men lackade tre mm utanför bodykanten, detta för att lackaren helt skulle kunna koncentrera sig på sittbrunnens ovansida och slippa snurra runt holken under lackarbetet. Härligheten klarlackades och slutresultatet blev helt perfekt. Innan Uffe lämnade bort holken för lack hade han naturligtvis också förberett sidvagnens skärm då den lackades samtidigt med holken. Symaskin användes under renoveringen – Sätet var trasigt så jag sprättade bort klädseln och plockade sedan isär hela klädseln i bitar, på detta vis hade jag sedan mallar att gå efter. Ferrariröd vinyl införskaffades tillsammans med kederlist och en 10 mm tjock filtmatta. Sedan satte jag igång och började sy efter bästa förmåga, utan hårda ord och tips från bekanta ”sytanter” hade det nog blivit svårt, skrattar Uffe. Han lyckades i alla fall få ihop en ny snygg klädsel samt montera denna på den blästrade och lackade stommen. Hjulet fick nya lager och ekrar, navet lackades och sedan polerades originalaluminiumfälgen samt alla andra aluminiumdelar. Därefter monterades alla delar samman på den nylackade ramen och en mycket snygg och ovanlig Steibmodell blev slutresultatet vid vårkanten detta år. Därefter dockades sidvagnen samman med motorcykeln och sedan följde en mängd inställningar och justeringar innan sidvagnsekipaget rullade och spårade perfekt. – Provkörningen blev riktigt spännande, mins Uffe, och det tog ett litet tag tills man fick in vanan hos det nästan 170 cm breda ekipaget. Redan andra gången drog jag in i en sten och en liten skada uppstod på sidvagnens skärm, det var ju bara att ta av den och fixa till det hela. Nu har man lärt sig köra med marginal, skrattar Uffe, och drar sedan iväg med sitt bedövande vackra och gediget renoverade ekipage från 1956. Vi har förvisso redan sagt att hans Steib S 250 inte bara är en mycket ovanlig modell, fram tills nu har vi inte nämnt att tillverkningsåret för denna S 250 är 1956, precis som för R 60:n. Det är det som gör detta ekipage så märkvärdigt ovanligt! TEKNISK DATA BMW R 60 Modell: BMW R 60 Produktionstid: 1956-1960 Totalt antal tillverkade: 3530 st Antal cylindrar: 2 Borr & slaglängd: 72 x 73 mm Cylindervolym: 594 cc Ventiler: ohv Kompression: 6,5:1 Effekt: 28 hk vid 5600 v/m Förgasare: 2 st Bing 24 mm El: Noris magnettändning/generator Koppling: Enskivig torrlamell Växellåda: 4 växlar Drivning: Kardan Ram: Svetsad rörram Fjädring fram: Earlsgaffel Fjädring bak: Svingarm Däck: 3,50 x 18 fram och bak Bromsar: Trumbromsar 200 mm diameter fram (Duplex) och bak Mått: L 2125 mm, b 660 mm, h 725 mm (sadelhöjd) Tank: 17 liter Torrvikt: 195 kg Topphastighet: 145 km/h TEKNISK DATA STEIB S 250 Torrvikt: 74 kg Totalvikt: 189 kg 32 BUMSEN 5 – 2013