Bumsen 1
de med det, nu i egen regi. – Screentryck är fakt
iskt världens äldsta tryckmetod, fyller Uffe i. Man trycker genom en duk och enklast är väl att förstå och jämföra detta med ett s.k. batiktryck. På detta tryckeri jobbade han fram till det var dags att rycka in i lumpen 1976. – Jag gjorde lumpen på världens största dagis, F 18 i Tullinge, jag hade blivit uttagen till någon form av gruppchefradarobservatör men slutade som hundförare! – Varför, undrar vi naturligtvis. – Det gamla vanliga, man var ”för effektiv”. Efter Muck fortsatte Uffe att jobba i screentryckbranschen, nu på ett stort tryckeri i Farsta fram till i mitten av 80-talet. Sedan erbjöds han att starta screentryckdelen åt en plastfirma, detta då han behärskade alla delar i tryckprocessen och att han dessutom kunde ställa, serva och reparera alla maskiner. 1988 tyckte han det var dags att starta eget, Uffes screen och tryck, vilket han fortfarande livnär sig på. Hans slogan: ”Trycker på nästan allt”. Precis som många andra av klubbens seniormedlemmar körde Uffe trimmad moped i sin ungdom, han började faktiskt ta mc-körkort som 16-åring i början av 70-talet, men... – Ruttnade snabbt på det eftersom körskolan bara kunde tillhandahålla en Vespa på 125 cc. Han hade i alla fall sitt bilkörkort i handen tre månader efter 18-årsdagen och tillhör den åldersgrupp som var de sista som automatiskt tilldelades ett mc-kort. – Uffe, förstår vi dig rätt så började du även köra hoj i och med körkortsinnehavet? – Både ja och nej. Jag körde hoj men på lånade hojar, min första egna hoj införskaffades först i mitten av 2000-talet. – När min vuxne son då i 30-årsåldern skaffade en hoj för att pendla till jobbet var ju ”Pappsegullet”, d.v.s. jag själv, tvungen att skaffa något, valet hamnade på en Yamaha 1100 Virago. Sedan dess har han ägt åtskilliga japanska hojar med klar inriktning på customstuket men aldrig någon HD. – Det är ju den optimala gubbhojen, dessutom har jag inga tatueringar och att odla skägg och mage har jag heller ingen lust till! Uffe och hans fru Mimmi har två barn och numer även sex barnbarn. I husets trädgård har de fortfarande ett par getter och några ankor som barnbarnen älskar. – Värre var det på det glada 1980- och 1990-talen när jag fick för mig att tävla samt ställa ut tuppar & hönor. Då var det litet livligare i trädgården! – 2009 blev jag helt såld på BMW och dess Cruisermodell, då införskaffades naturligtvis en sådan, en R 1200 C, och då förstod jag på allvar vad som åsyftas med BMW-kvalitet! – I samma veva tyckte jag så att det var dags att gå med i någon form av klubb eller förening med motorcykelanknytning, självklart valde jag BMW MC-klubben i Sverige, bl.a. för att de har så många arrangemang i sitt program. – Något senare fick jag se en bild på en BMW R 25/2 och gav mig helt enkelt sjutton på att få tag på en sådan, vilket jag gjorde i mars 2010. Uffe hade aldrig renoverat någon hoj tidigare i sitt liv men tvekade aldrig att ge sig på R 25:an och resultatet av denna fina renovering kunde man läsa om i Bumsen nr 1/11. Inte nog med detta, han var ovanligt effektiv med renoveringen, den tog bara tre månader! Han blev så förtjust i R 25:an att han nästan bara körde på denna och därför sålde han sin Cruiser. Renoveringen av R 25:an gav blodad tand och han ville därför sätta sin tekniska hjärna och sina praktiska fingrar i ett nytt projekt. Senare under 2010 fick han så tag på en R 60 som han genast satte igång att renovera och något senare en Steib S 250 sidvagn, vilken han BUMSEN 5 – 2013 35 också renoverade. Dessa två kopplade han samman och det är just om detta ekipage man kan läsa på de föregående sidorna. Nu var dock R 25:an såld och Uffe behövde en vardagshoj. Under början av detta år fick han tag på det han sökte, en blå R 75/5 i mycket fint skick, den kunde man ta del av i Bumsen nr 3/13, och strax därefter blev han återfallsknutte, Uffe fick tag på en extremt fin R 850 Cruiser av 1999-års modell med bara 390 mil på mätaren. – 850 är mycket ovanlig och har bara tillverkats i c:a 1 500 exemplar under åren 1997-2000 påpekar Uffe. När vi tog bilderna till denna artikel upptäckte vi till vår förvåning en vit Earlsgaffelram och en delvis hopplockad boxermotor i Uffes garage, det visade sig snabbt att detta tillhörde en R 50 av 1959 år modell. Återigen har Uffe alltså satt sina tekniska och praktiska färdigheter i arbete, denna gång handlar det åter om en litet udda modell. – Tog kontakt med en firma för att få topparna renoverade, när de inte visade något större intresse tog jag saken i egna händer och gjorde det själv, säger Uffe och visar stolt upp resultatet. Uffe reder sig absolut mycket bra själv för nästan allt har han faktiskt gjort på egen hand i sina renoveringar, till och med sytt klädseln till sidvagnens säte! – Att renovera en hoj är direkt jämförbart med mental friskvård, menar Uffe! Vi lär nog få återkomma till honom! Uffe sittande på den vita Earlsgaffelramen som tillhör en BMW R 50, begrundande sin nuvarande BMW-park. Bredvid honom den fina R 60 med en S 250 Steib. Längst fram till vänster en svart Cruiser R 850 C och en blå R 75/5.