Bumsen 1
souvenirbutiker, korvförsäljare och hotell. Vilke
n känsla det var att stå i passet och se de snöbeklädda bergen runt omkring på nära håll. På väg ner från passet såg jag en olycka där en motorcykel med passagerare vält i en kurva och även några andra tillbud. Körningen över passet upplevde jag som svår och det krävde full koncentration. Självklart var jag litet färgad av olyckan och tillbuden som jag sett. Det är viktigt att tekniken sitter annars blir färden väldigt osäker och risken stor att en olycka inträffar. Jag kände lättnad när alla kurvor var avklarade och körningen återgick till det mer normala. Med sin långa erfarenhet av alpkörningar upplevde Hagen det hela på ett annat sätt. Han kunde inte bara köra sin betydligt lättare Cruiser helt avslappnat, han passade även på att pröva dess gränser, utan att för den delen köra så att någonting skrapade i. Detta räckte tydligen så långt att många GS-åkare inte glömmer den dagen i första taget. När vi hade ett tiotal mil kvar till München knappade Hagen in adressen på sin GPS till det Gasthaus vi hade reserverat och kunde konstatera att trots en tillfällig installation på Cruisern så fungerade den helt utmärkt. Måste nog installera en sådan på HD:n. För mig var det första besöket i München och under tre dagar besöktes bl.a. Olympiastadion som stod klar inför sommar OS 1972. En fantastisk anläggning med sitt spindelvävsliknande tak över arenorna. Olympiaparken består, förutom av själva stadion, även av en anlagd sjö omgiven av vackra parker. När vi ändå var i ”BMW-land” kunde naturligtvis varken BMW World eller BMW-museet undvikas. Kostade till och med på mig att provsitta den nya GS LC till Hagens stora förtjusning. Ett besök på världens största ölutskänkningslokal, Hofbräuhaus am Platzl, avslutade en trevlig dag i Bayerns residensstad. Vi hade tänkt ta fyra dagar på oss för den sista transportsträckan hem men redan första dagen övernattade vi i Wolfsburg och vid ett stopp strax före Hamburg skruvade Tommy litet på sig och sedan kom frågan... – Skall vi köra hela vägen hem idag? Grejar du det? – För mig och Cruisern är det inga problem, sade jag, men... På färjan Puttgarden–Rødby intog vi lunch, dunkade på genom Danmark, över den vackra Öresundsbron, fortsatte norrut på E6 som vid Helsingborg övergick i E4. Vid 21-tiden tankade vi både hojarna och oss själva i Jönköping och det sista stoppet utfördes i Nyköping. Vid 01tiden tackade vi varandra för en mycket trevlig resa vid ett mycket kort stopp i Täby. Hagen hade då bara ett par hundra meter till sitt garage medan jag hade ytterligare två mil till Åkersberga. Väl hemma tittade jag litet extra kärleksfullt på hojen som hade fungerat perfekt under hela resan och dessutom med en avslutande dagsetapp på hela 125 mil! Precis som Tommys HD hade naturligtvis även Cruisern fungerat helt bekymmersfritt. Tommy fick tydligen mersmak av denna lilla kontinentsväng och vill därför avsluta artikeln med... Vart skall vi ställa kosan nästa gång? BUMSEN 5 – 2013 47 Bjöd Tommy på sig själv eller kunde han inte låta bli att provsitta R 1200 GS LC på BMW Welt i München Ett besök på världens största ölutskänkningslokal, Hofbräuhaus am Platzl, avslutade en trevlig dag i München. Resans höjdpunkt, det 2 757 meter höga Stilfser Joch, är besegrat. Ett kort Autobahnstopp. Tommy på väg upp till Stilfser Joch men egentligen från ”fel” sida, den Schweiziska. I bakgrunden ser vi den lilla byn Santa Maria Val Müstair som vi passerat någon halvtimme tidigare. Olympiastadion i München fascinerar absolut alla med sin extrema design. Till höger ser vi TV-tornet och i mitten BMW:s huvudkontor.