Bumsen 1
Italiensk polis konverterar till BMW När man befi
nner sig utomlands är det alltid kul att titta på vad landets polis valt att förflytta sig på. Tydligen är det inte bara en och annan HD-ägare som konverterar till BMW, italiensk polis tycks även den göra det trots att man har Moto Guzzi och Ducati runt husknuten. Mitt första möte med italiensk polis på BMW blev på en gågata mitt inne i Neapel i september 2013. Två uniformerade konstaplar på var sin BMW R 1200 RT hade stoppat två på moped för något olagligt, kanske kört där man inte får eller färdats utan hjälm. Ärendet tog närmare en halvtimme med efterföljande diskussioner och publik innan poliserna plockade ner tjocka anteckningsblock och uniformsmössorna i packväskorna, kulspetspennan i stövelskaftet, satte på sig hjälmarna och grenslade sina R 1200 RT. Jag hann med några bilder också på detta innan de i sakta mak manövrerade sig fram bland flanörerna på väg mot mäktiga Real Teatro Di S. Carlo, ett stenkast därifrån. När man så här i efterhand studerar bilderna slås man av flera saker. Det första är onekligen det faktum att man använder sig av snabba hojar avsedda för landsväg och motorväg för att kontrollera mopedister inne i stan där man inte kan köra i mer än 20 km/h, dvs. ett jobb som polisen i Stockholm och Göteborg hade klarat av på cykel. Det andra är uniformen. Hur elegant den än må vara med röda revärer, gradbeteckningar, emblem, axelklaffar, mössa och koppel, vilar det något gammaldags och militäriskt över det hela. Det tredje är säkerheten. Pistolhölstret riskerar att slå och fladdra i vinddraget i högre hastigheter, stoppspaden i stöveln att blåsa bort och klädseln i övrigt lämpar sig knappast för högre farter eller att köra omkull i. Kan det vara så att just dessa poliser inte kör några längre rundor eller har någon större körvana, utan hellre håller till i närheten av stationen mitt inne i stan? Bara några minuter efter mötet med poliserna i svart uniform dyker det upp en polis till men med helt andra färger och på en Ducati. Nu gäller ljusblått och det står POLIZIA baktill. Tydligen finns det olika sorters poliser i landet. Också han felklädd för snabbare körning än cykelfart! Några dagar senare i Sorrento stod så två Carabinieripoliser med var sin BMW R 1200 RT i en rondell och stoppade vanliga moped- och vespaförare för körkortskontroll. När ett ärende var avslutat vågade jag mig till slut fram för att få lite mer information på engelska, men som italienarna i gemen inte är så slängda i det språket, blev utbytet magert. Detta fick jag i alla fall ut: Carabinieri i Neapelområdet innehar åtta BMW R 1200 RT och att 112 står för distriktet, dvs. Neapel. På min fråga varför man inte kör Moto Guzzi fick jag ett skratt till svar och ordet ”money”. Hur ska man tolka det? Har tyskarna mutat Neapelpolisen? Knappast troligt. Finns det för mycket pengar? Är BMW billigare än en liknande maskin från Moto Guzzi? Jag vet inte. Två konstaplar tillsammans över en BMW i Neapel. Carabinieri jobbar alltid två och två vilket sällan gäller för svensk mc-polis. 38 BUMSEN 5 – 2013