Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Utövarna önskar att störr
e vikt kunde läggas vid egenvärdet av barns och ungas möte med professionell kultur. 14 2.5.3. Tillgång till kulturens alla uttrycksformer För att säkerställa förordningens syfte att elever ska få tillgång till kulturens alla uttrycksformer finns den så kallade “treårsprincipen”. Den innebär att huvudmannen måste säkra att samarbete mellan en kulturverksamhet/kulturaktör inte sker längre än tre år med en och samma skola. Syftet med treårsprincipen har varit att stimulera huvudmännen att erbjuda sina elever en variation av olika konst- och kulturuttryck. Ambitionen har varit att säkerställa att elever får tillgång till kulturens alla uttrycksformer och att lärarna får ta del av nya metoder och arbetssätt med estetiska lärprocesser. Genom treårsprincipen har Kulturrådet velat komma bort från att huvudmän ”prenumererar” på samma sorts kulturprojekt år efter år och på så sätt undvika monopol och ensidighet. Treårsprincipen är den tolkning av förordningen som oftast ifrågasätts av huvudmännen. Vissa huvudmän anser att principen motverkar möjligheten till samarbete med lokala kulturaktörer, andra ifrågasätter att principen gäller en och samma skola och inte utgår från eleverna. Huvudmännen anser att de kan säkerställa att den enskilda eleven får tillgång till olika kulturuttryck under sin tid i grundskolan, även om skolan samarbetar med en kulturaktör i fler än tre år. Vidare har vissa huvudmän för grundsärskolan ställt sig frågande till treårsprincipen med hänvisning till att kontinuitet är av stor vikt för deras elever och att det snarare kan finnas vinster med att särskolans elever får möta samma kulturaktörer flera gånger i projekt inom Skapande skola. I Översynen angav sällansökande huvudmän kraven om variation och professionalitet som ett skäl att inte söka bidrag.15 3. Förslag på utveckling 3.1. Förslag på ändringar i Skapande skolas förordning Ett delmål i projektet är att förenkla villkor och krav för sökanden så att fler skolhuvudmän intresserar sig för att söka bidraget och fler elever får ta del av Skapande skola. För att nå målet har projektgruppen sett över bidragets förordning och tagit fram förslag på vilka delar i bidragets nuvarande syften och krav som kan behållas, skrivas om eller helt tas bort. I linje med förslagen i Översynen föreslår vi att sänka kraven avseende eget skapande och variation av kulturuttryck och ta bort syftet med långsiktig integrering. Detta ökar möjligheterna för mindre huvudmän att söka genom att förenkla både huvudmännens planering och Kulturrådets uppföljning. Genom att tona ner kravet på eget skapande sänks trösklarna att ta del av bidraget. Bidraget kan då användas i en friare form utifrån huvudmännens prioriteringar. Eleverna får möjlighet till kulturupplevelser eller att utveckla sina skapande förmågor eller både ock. För att utveckla bidragets förordning i en riktning som passar in i skolans kontext föreslås att eleverna ska få möjlighet att utveckla förståelse för professionella konst- och kulturuttryck. För att få tillgång till kulturens alla uttrycksformer är det viktigt att projekten skapar förutsättningar för reflektion och att projekten på så sätt erbjuder en fördjupning. 14 SOU 2021:77 Från kris till kraft, återstart för kulturen s.180 15 Kulturrådet, (2019), Översyn av skapande skola: En analys av bidragets utvecklingsbehov (KUR 2019/2803) 10/26