Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Uppdelningen visar tydlig
t att de som söker bidraget i lägst utsträckning är små och mellanstora enskilda huvudmän. De som söker i störst utsträckning är huvudmän med över 10 000 elever samt de stora och mellanstora kommunala huvudmännen.8 2.3.1. Huvudmännens beviljningsmönster Det är endast ansökningar som inte uppfyller bidragets grundläggande syften och krav som avslås. Kommunala huvudmän som inkluderar enskilda har en hundraprocentig beviljandegrad under alla de undersökta åren.9 De få ansökningar som avslås, kommer till största del från små och mellanstora enskilda huvudmän, vilket indikerar att dessa huvudmän har sämre förutsättningar att söka bidraget. De kan sakna resurser i form av medarbetare som kan sätta sig in i bidragets syften och krav. De kan också sakna närhet till kulturlivet. De enskilda huvudmännens förutsättningar att svara upp mot de krav som ställs, leder i förlängningen till sämre ansökningar. Kommunala huvudmän låter i många fall kulturförvaltningen eller kulturskolan ansvara för ansökningarna, vilket medverkar till att deras ansökningar uppfyller bidragets villkor och krav i högre grad. 2.4. Få söker i samverkan Kommunala huvudmän kan inkludera enskilda huvudmän i sin ansökan. 2021 var det 32 kommunala huvudmän som inkluderade fristående huvudmän i sin ansökan. Sedan ansökningsomgången 2021 är det även möjligt för kommuner att söka tillsammans, på så sätt kan mindre kommuner få draghjälp av varandra och större grannkommuner kan vara behjälpliga i att identifiera projekt och anlita professionella aktörer. Några kommuner visade intresse för att söka tillsammans men i slutändan var det ingen som gjorde det. En förklaring till det är att det i dagsläget inte finns något tydligt sätt att göra en gemensam ansökan. Ansökningsblanketten är utformad för att varje kommun söker för sig själv. 2.5. Otydligt syfte Skapande skolas förordning har två syften. Ändamålet med statsbidraget är att medverka till att 1. kulturella och konstnärliga uttryck långsiktigt integreras i förskoleklassen, grundskolan och i vissa särskilda utbildningsformer, och 2. öka den professionella kulturverksamheten för och med eleverna, så att tillgången till kulturens alla uttrycksformer och möjligheterna till eget skapande ökar. Våren 2021 gjordes en kartläggning och analys av ett antal myndigheters riktade statsbidrag. I jämförelse med flera av de statsbidrag som ingick i kartläggningen uppfattas Skapande skolas syfte mer svårfångat, vilket också kan ligga till grund för att flera huvudmän väljer att inte söka.10 8 Se bilaga 1, tabell 3 9 Se bilaga 1, figur 1 - 6 10 Kulturrådet, 2021, Kartläggning av myndigheters arbete med ett urval av statsbidrag - underlag för utveckling av bidraget skapande skola (Adm 2020/150) 8/26