Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola i att se vilka värden kul
turinslag kan medföra och hur utbyte och samverkan med kultursektorn kan utvecklas.20 Vi bedömer att Kulturrådet tillsammans med andra aktörer kan behöva se närmare på hur huvudmännens ”beställarkompetens” kan stärkas, och även undersöka hur kulturaktörerna kan rustas för mötet med skola och elever. En idé är att Kulturrådet samlar exempel och tips så att huvudmännen hittar till kvalitativa kulturprogram med bra projekt att erbjuda sina skolenheter. I arbetet med denna rapport har vi kunnat konstatera ett behov av utökad handledning till de sökande. Exempelvis vid framtagning av huvudmännens mål för Skapande skolainsatserna. Genom en formaliserad dialog för att arbeta förbyggande med frågor som rör barns rätt till kultur skulle kulturens roll i skolan kunna stärkas. Genom handledningen kan även vi som myndighet utveckla vår stödjande roll. Vi får syn på de sökandes upplevelser och erfarenheter av bidraget, samt eventuella svårigheter med att förstå riktlinjer och villkor. De risker och eventuella fallgropar som finns med en förenklad ansökningsprocess fångas upp genom ett mer strukturerat och fördjupande uppföljningsarbete. Det finns även en förhoppning att huvudmännen kan få syn på hur de kan arbeta med sina egna strukturer så att återflödet blir lägre. Handledningen ska inte innebära någon administrativ börda för de sökande, då fokus ligger på dialog. Som koncept kan det behöva testas noggrant så att det inte leder till merarbete för myndigheten. Det finns även ett behov av ett större och mer strukturerat samarbete mellan kultur- och utbildningssektor på alla nivåer, både nationellt och lokalt, för att säkerställa förankring, planering och underlätta genomförande. 5. Förenklade fördelningsprinciper I kartläggningen som gjordes våren 2021 var bedömningen att Kulturrådets arbete skulle underlättas väsentligt av mer principiella fördelningsprinciper. Kartläggningen har visat att de relativt enkla fördelningsprinciperna ofta är de som vinner störst gehör och får legitimitet. Schablonmässiga ersättningsmodeller som bygger på elevantal skulle därmed kunna vara en riktning för Kulturrådet att gå i.21 I dag görs en kvalitativ bedömning av de ansökningar som kommer in till Kulturrådet. Genom tydliga fördelningsprinciper och schabloner vill Kulturrådet i stället öka förutsägbarheten kring statsbidraget och minska det tidskrävande kvalitativa bedömningsarbetet. 5.1. Modell 1 Fördelningsmodell 1 bygger på nyckeltal. Det sker ingen kvalitativ bedömning av ansökan utan de kvantitativa uppgifter som huvudmannen angett i sin ansökan ligger till grund för bidrag. Huvudmännen fördelas ett schablonbelopp utifrån dessa nyckeltal: • Deltagande elever • Antal elever i särskola och specialskolan • Geografisk plats. 20 SOU 2021:77 Från kris till kraft, återstart för kulturen s. 203 21 Kulturrådet, 2021, Kartläggning av myndigheters arbete med ett urval av statsbidrag - underlag för utveckling av bidraget skapande skola (Adm 2020/150) 17/26