Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Innehåll Sammanfattning .
................................... 2 1. Inledning ...................................... 5 Utveckling av bidragets förordning................ 6 2. Utmaningar med Skapande skola .................. 6 2.1. Skapande skolas administrativa krav .................................................................. 6 2.1.1. Krav på handlingsplan .............................................................................. 6 2.1.2. Detaljnivån försvårar förordningskrav om delaktighet .............................. 6 2.1.3. Den långa framförhållningen gör bidraget stelbent .................................. 7 2.2. Bidraget har ett stort återflöde ............................................................................. 7 2.3. Enskilda huvudmän söker i lägre utsträckning .................................................... 7 2.3.1. Huvudmännens beviljningsmönster .......................................................... 8 2.4. Få söker i samverkan ........................................................................................... 8 2.5. Otydligt syfte ........................................................................................................ 8 2.5.1. Långsiktig integrering ................................................................................ 9 2.5.2. Krav på eget skapande ............................................................................. 9 2.5.3. Tillgång till kulturens alla uttrycksformer ................................................. 10 3. Förslag på utveckling ......................... 10 3.1. Förslag på ändringar i Skapande skolas förordning .......................................... 10 3.1.1. Ny syftesformulering ............................................................................... 11 3.1.2. Skapande skolas villkor .......................................................................... 11 3.1.3. Inköp av professionell kulturverksamhet ................................................ 11 3.1.4. Insatser som främjar elevernas eget skapande som en del i undervisningen .................................................................................................. 12 3.1.5. Insatser som främjar långsiktig samverkan mellan huvudmannen och kulturlivets parter............................................................................................... 12 3.1.6. Administrationskostnader ....................................................................... 12 3.1.7. Förenklad formulering kring krav på delaktighet..................................... 12 3.1.8. Ersätt handlingsplanen med mål för arbetet med bidraget ..................... 13 3.2. Söka i samverkan – en väg framåt? .................................................................. 13 3.3. Ta bort treårsprincipen ....................................................................................... 13 3.4. Utveckla former för närmare samarbete med regionerna .................................. 13 3/26