Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Utveckling av bidragshant
ering och ansökningsförfarande 4. Förenklad ansökningsprocess och fördjupad uppföljning I Översynen sammanfattas huvudmännens önskemål kring bidragets utveckling som ”mer inspiration och mindre byråkrati.” Det finns en uppfattning bland huvudmännen att ansökningsförfarandet är för resurskrävande i förhållande till vad det ger.19 Utöver att förenkla villkor och krav i förordning och riktlinjer ska utvecklingsprojektet även leda till ett förenklat ansökningsförfarande. Detta ska i sin tur leda till en effektivisering av handläggningen och hur Kulturrådet fördelar bidrag. I förslaget finns en ny förenklad ansökningsblankett och nya fördelningsprinciper som alla har stort fokus på tillit, förutsägbarhet och enkelhet. 4.1. Ansökningsprocessen I en förenklad och mer tillitsbaserad ansökningsprocess kan bidragsmedlen användas på det sätt som huvudmännen anser är mest lämpligt. Fokus flyttas från vad huvudmännen planerar att göra till att i samband med redovisning visa hur regelverket följts. Detta kan skapa ”luft” i huvudmännens planering av projekt i och med att planeringen skjuts närmare genomförandetiden och att tyngdpunkten infaller efter att de fått besked om tilldelade medel. Detta skapar dessutom bättre förutsättningar för elevernas delaktighet. Sökanden behöver intyga att: • Elever är delaktiga och ges inflytande i projekten • Projekten genomförs tillsammans med kulturlivets parter • Skapande skola projekten genomförs som ett komplement till den egna verksamheten • Projekten genomförs inom ramen för den obligatoriska undervisningen 19 Kulturrådet, (2019), Översyn av skapande skola: En analys av bidragets utvecklingsbehov (KUR 2019/2803) s. 27 14/26