Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola 3.1.4. Insatser som främj
ar elevernas eget skapande som en del i undervisningen Med detta avses projekt där eleverna får möjlighet att utveckla sina skapande förmågor och fördjupa sig i och utforska konstnärliga uttryck tillsammans med professionella kulturaktörer som en del av den obligatoriska undervisningen. Bidraget kan även användas till för- och/eller efterarbete med skolans pedagoger och den professionella kulturaktören till exempel i form av workshops eller liknande aktiviteter som en del av ett Skapande skola-projekt. Inga ändringar föreslås i förordningen, men stycket bör tydliggöras i Skapande skolas riktlinjer. 3.1.5. Insatser som främjar långsiktig samverkan mellan huvudmannen och kulturlivets parter Den långsiktiga samverkan mellan skolan och kulturlivets parter är något som är svårt att såväl operationalisera som mäta, i och med att Skapande skola är ett projektbidrag. Mot bakgrund av detta, bedömer projektgruppen att bidraget skulle tjäna på ett mer avgränsat användningsområde och att behovet av nätverk och mötesplatser mellan kulturlivets parter och skolan uppnås bättre på andra sätt än genom Skapande skolabidraget. Bidrag till nätverk och insatser som stärker infrastruktur kan exempelvis ges i och med det nya bidraget Stärkt kultur i skolan. (se kap. 6) Förslaget är att denna punkt tas bort. Dels för att tydliggöra och avgränsa bidragets användningsområden dels följer en logisk konsekvens i och med förslaget att lyfta bort ”långsiktig integrering” från bidragets syfte. 3.1.6. Administrationskostnader Statsbidraget får inte användas till administrationskostnader vilket innebär att bidraget inte får gå till exempelvis samordnarnas löner. Som tidigare nämns så är bidraget komplext och det finns stora administrativa utmaningar. Kulturrådet föreslår att ansökningsförfarandet förenklas för att underlätta huvudmännens administrativa börda med mer generella fördelningsprinciper. Den kartläggning av statsbidrag till skolhuvudmän som gjordes våren 2021 lyfte fram att med generella fördelningsprinciper finns en risk att undanträngning kan öka.18 Om kommunerna kan räkna med bidraget för att säkra barns rätt till kultur finns det risk att de drar ner på sina egna ambitioner. Ett sätt att motverka detta kan vara att i riktlinjerna formulera regler som ska säkerställa att kommunerna också gör sin del av arbetet. De administrativa kostnaderna är ett sätt att säkerställa en ”egeninsats” när vi inte ställer några andra motkrav. 3.1.7. Förenklad formulering kring krav på delaktighet I så väl skollagen som läroplanen är de demokratiska värdena, elevernas delaktighet och inflytande centralt. Elevernas delaktighet är även en viktig del i arbetet med Skapande skola. Projektgruppens bedömning är att vi, baserat på tillitsprincipen, kan luta oss mot att förordningens villkor sammanfaller med betoningen på demokrati och delaktighet i läroplanen och tona ner detaljnivån i delaktighetskravet. 18 Kulturrådet, 2021, Kartläggning av myndigheters arbete med ett urval av statsbidrag - underlag för utveckling av bidraget skapande skola (Adm 2020/150) 12/26