Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola I den nya lydelsen tydlig
görs innebörden av delaktighet då eleverna föreslås ges möjlighet till delaktighet i och inflytande över insatserna. 3.1.8. Ersätt handlingsplanen med mål för arbetet med bidraget För att minska den administrativa bördan föreslår projektgruppen att kravet på handlingsplan tas bort och ersätts med ett krav på att beskriva vilka mål som sätts upp för att syftet med bidragets ska nås. 3.2. Söka i samverkan – en väg framåt? För att komma åt problematiken med brist på personella resurser hos framför allt mindre huvudmän, har huvudmännen getts möjlighet till att söka bidrag i samverkan. Vi ställer dock inga specifika krav på hur samverkan ska se ut. Formellt kan det enbart finnas en huvudman som ansvarar för ansökan och redovisning. Vi ser därför behov av att erbjuda en särskild ansökningsblankett som tydliggör vem som är stödmottagare och därmed huvudansvarig för projektens genomförande. Detta är ett sätt att underlätta för huvudmän att söka i samverkan. Vi ser också behov av att ännu tydligare rekommendera att samverkansparterna ingår ett samverkansavtal så att det blir tydligt att alla parter i projektet tar del av stödet på ett likvärdigt sätt. Den som är stödmottagare ansvarar för att fördela utbetalt stöd vidare till samverkansparterna. Samverkan bör även intygas i ansökan. 3.3. Ta bort treårsprincipen Tidigare analyser av Skapande skolas utvecklingsbehov har lyft problemen med treårsprincipen. Treårsprincipen har emellanåt fått en begränsande funktion, särskilt i landsbygdskommunerna, i stället för att stödja huvudmännen i att åstadkomma den variation av erbjudna konst- och kulturuttryck som efterfrågas. Variation av kulturuttryck kan emellertid uppnås och säkerställas på flera sätt. I förslagen till förändringar av arbetet med bidraget, hörsammas därför kritiken mot denna regel. I skolans värld är det viktigt med kontinuitet och stabilitet. Ett längre samarbete med en specifik kulturaktör eller kulturverksamhet kan behövas för att arbetet ska kunna förankras på ett djupare plan på skolan. Mot bakgrund av detta förslår vi här att treårsprincipen tas bort från riktlinjerna. 3.4. Utveckla former för närmare samarbete med regionerna Ett delmål i projektet var att se över på vilket sätt regionerna kan fungera som ett stöd till huvudmännen och vara behjälpliga i att identifiera projekt och hitta professionella kulturaktörer. Som nämnts saknar små enskilda huvudmän ofta både kännedom om bidraget och personella resurser för att upparbeta kontakter med kulturlivet. Det går att konstatera att det är en utmaning för små huvudmän att bära både kompetens och handlingskraft. Projektgruppen anser att regionerna kan spela en viktig roll i att stötta huvudmännen i kompetens om och kontakter med det professionella kulturlivet. Utöver att regionerna kan ha en viktig roll i att bistå huvudmännen i kontakt med professionella kulturaktörer kan de även fylla en viktig roll i att stötta de huvudmän som vill söka i samverkan. Här har utvecklingsprojektet inte nått hela vägen fram och det finns mycket kvar att utreda. Flera regioner har redan ett väl utvecklat samarbete för att stötta huvudmännen, men vi skulle behöva se närmare på hur stat, region och kommun kan samspela kring Skapande skola för att sprida möjliga arbetssätt och goda exempel. 13/26