Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Utveckling av bidragets f
örordning 2. Utmaningar med Skapande skola 2.1. Skapande skolas administrativa krav Arbetet med bidraget har, från både sökandens och myndighetens del, till stor del baserats på att huvudmännen utsett en kontaktperson som planerar, söker, samordnar och följer upp bidraget inom respektive kommun/enskild skolorganisation. Att ansvara för och driva ett Skapande skola-projekt är en uppgift som pågår under flera läsår. Det är en lång process och mycket att sätta sig in i för de huvudmän som söker bidraget. Vi ser att de administrativa resurser som i grunden krävs är en stor utmaning, framför allt för de mindre huvudmännen. De mindre huvudmännen har dock en fördel i att det finns närhet och nätverk mellan förvaltning och skola. De stora huvudmännen har organisatoriska resurser och kan avsätta personal för att söka, administrera och göra analyser kring skolans behov. De mellanstora huvudmännen har varken närhet eller organisatoriska resurser vilket gör deras situation extra sårbar. Brister i struktur och förmåga att söka kan därmed vara större hos de mellanstora huvudmännen. Vem som fungerar som kontaktperson varierar, från en lärare eller rektor till en tjänsteperson på utbildningsförvaltning eller kultursamordnare på kulturförvaltning. Kontaktpersonerna byts ofta ut och det inte alltid samma person som fungerar som kontaktperson som bokar projekten. Det organisatoriskt långa avståndet i huvudmännens egen verksamhet ökar risken för att information och kunskap om bidraget försvinner längs vägen och att bidragsmedlen används felaktigt. 2.1.1. Krav på handlingsplan I Skapande skolas förordning (2007:1436) finns krav på handlingsplan med redogörelse för de insatser som huvudmannen planerar, vilket i sig kräver stora administrativa insatser för huvudmännen. Kulturrådet följer inte upp handlingsplanerna och tydliggör inte heller vad dessa ska innehålla. 2.1.2. Detaljnivån försvårar förordningskrav om delaktighet Enligt förordningen ska eleverna vara delaktiga i projektets samtliga faser, från planering till genomförande och uppföljning. Detaljnivån i formuleringen försvårar för elevernas reella delaktighet och möjlighet till inflytande. 6/26