Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola 5.2.1. Bidragets faser •
Ansökan (Sökande) • Beredning (KUR) o ett grundbelopp ges i steg 1 till samtliga sökanden som uppfyller bidragets villkor, utifrån antal elever hos huvudmannen men viktat för att möjliggöra verksamhet även för mindre huvudmän o Därefter fördelas i steg 2 ytterligare medel till sökanden utifrån en kvalitetsbedömning av behovsanalys och utvecklingsplan • Utbetalning (KUR) • Redovisning (sökande) • Granskning (KUR) • Kontroll av urval och fördjupad uppföljning (KUR) 5.3. Analys av modellerna Oavsett val av modell kommer Kulturrådet kunna erbjuda en större förutsägbarhet kring vad huvudmännen kan förvänta sig av bidraget vad gäller beviljade medel. Projektgruppens bedömning är att fördelning utifrån schablonbelopp ger de sökande bättre förutsättningar att anpassa bidraget efter den egna verksamheten och underlättar för de huvudmän som upplever bidraget stelbent och som har behov av större flexibilitet Det finns utmaningar med att använda geografisk plats som nyckeltal. Tillväxtverkets kommundelning är översiktlig och det kan vara svårt att placera in de enskilda huvudmännen i denna fördelning. Vissa enskilda huvudmän har skolenheter i flera olika kommuner och det finns därmed en svårighet hur nyckeltalet ska användas på dessa huvudmän. Den information som Kulturrådet har att använda är var huvudkontoret finns, vilket gör att Kulturrådet kan missa behov som finns hos vissa huvudmän. Huvudmännens olika förutsättningarna att genomföra projekt styrs till stor del av geografisk plats, därmed är en viktning av denna parameter av stor betydelse. I en intervju med Skolverket, som gjordes som en del av kartläggningen av statsbidrag, betonas att statsbidragens omfattning är avgörande för vilka fördelningsprinciper som är rimliga. En fördelningsnyckel som ger bidrag till samtliga huvudmän och där vissa huvudmän ges ett större belopp, på grund av storlek eller behov, kräver ett förhållandevis omfattande bidrag. Skapande skola har en stor målgrupp, skulle det bli fallet att så gott som samtliga huvudmän söker för samtliga elever finns en risk att bidragsramen är för liten för en fördelning utifrån antal elever.23 5.3.1. Analys av modell 1 Modellen har ett tydligt generellt syfte, alla som är intresserade av att ta del av Skapande skola och som kan intyga att de uppfyller syfte, villkor och krav, beviljas bidrag. Fördelarna med denna modell är att vi underlättar för de sökande i ansökningsfasen och minskar den administrativa bördan. Modellen effektiviserar handläggarnas arbete, bidrag fördelas på ett enklare och mer jämlikt sätt. Det blir även lättare att kommunicera förväntad nivå på bidraget, vilket gör att de sökande kan planera sina projekt på ett annat sätt och jobba mer kreativt utifrån förväntade medel. Huvudmännens egna prioriteringar hamnar i fokus. Det finns en risk att projekten får en lägre ambitionsnivå då fördjupande projekt ofta kräver mer resurser av huvudmännen både i form av tid och pengar. Kulturrådet behöver 23 Kulturrådet, 2021, Kartläggning av myndigheters arbete med ett urval av statsbidrag - underlag för utveckling av bidraget skapande skola (Adm 2020/150) 19/26