Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola För att säkerställa möjli
gheten att genomföra satsningar även för mindre huvudmän varierar stödets storlek utifrån hur många barn som planeras att delta i projekten. Fördelning av medel görs genom en fördelningstrappa där summa per elev succesivt minskar. Kulturrådet har inspirerats av Skolverket som arbetat med liknande modeller i vissa av sina statsbidrag. Ett högre belopp ges till elever i särskola, specialskola och skolor som riktar sig till elever med funktionsnedsättningar. Utifrån från Tillväxtverkets kategorisering av kommuntyper22 ges ett tillägg till glesa och mycket glesa landsbygdskommuner för att kompensera för de som har långa avstånd mellan skola och kulturverksamhet. Genom schablonbeloppet går det att erbjuda en förutsägbarhet kopplat till fördelat bidrag så att huvudmännen själva kan räkna ut ungefär vilka medel de kan förvänta sig och planera utifrån det. Genom den i ansökan angivna budgeten visar huvudmännen på sin ambitionsnivå och beviljat belopp kan aldrig bli högre än sökt belopp. 5.1.1. Bidragsomgångens faser • Ansökan (sökande) • Beredning (KUR) • Utbetalning (KUR) • Redovisning (sökande) • Granskning (KUR) • Kontroll av urval och fördjupad uppföljning (KUR) 5.2. Modell 2 Den här modellen bygger på en blandning av att ”nyckla ut” ett grundbelopp och en frivillig del som bygger på kvalitativa bedömningar av en utvecklingsplan och behovsanalys. Grundbeloppet utgår enbart från antal elever. Grundbeloppet kan ge en förutsägbarhet där huvudmännen själva kan räkna ut ungefär vad de kan förvänta sig och planera utifrån det. I behovsanalysen beskriver huvudmännen vad som gör att de ska fördelas extra medel. Det kan bland annat handla om särskilda satsningar för vissa målgrupper. Behov av extra medel utifrån geografiska förutsättningar eller socioekonomiska utmaningar. Särskilda prioriteringar för särskolan och elever med funktionsnedsättning. I ansökan anger de sökande såväl en projektplan som behovsanalys. De anger budget för grundbelopp och utvecklingsplan samt bör ha en plan för hur eleverna ska ges inflytande över de projekt som de deltar i. 22 Tillväxtverket gruppera kommuner enligt vissa geografiska egenskaper: Storstadskommuner Täta blandade kommuner (Täta kommuner nära en stad) Glesa blandade kommuner (Täta kommuner avlägset belägna) Tätortsnära landsbygdskommuner Glesa landsbygdskommuner (Landsbygdskommuner avlägset belägna) Mycket glesa landsbygdskommuner 18/26