Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Sammanfattning Kulturråde
t har utvecklat sitt arbete med bidraget Skapande skola med målet att fler barn och unga ska ta del av konst och kultur under skoltid. Genom att sänka trösklarna för att söka bidraget och förenkla handläggningen har Kulturrådet som målsättning att fler huvudmän ska intressera sig för att söka bidraget. I rapporten framkommer följande: Skapande skolas syfte och villkor behöver förenklas och tydliggöras. Projektet leder fram till och förbereder en hemställan med förslag på ny syftesformulering, uppdaterade villkor och tydliga förutsättningar för bidrag. Föreslagen ny syftesformulering speglar de kulturpolitiska målen, särskilt målet att främja allas möjlighet till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor samt målet att särskilt uppmärksamma barns och ungas rätt till kultur. Syftesformuleringen lutar sig även mot barnkonventionens artikel 31 som slår fast barnets rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet. Vidare föreslås: • Ett förenklat ansökningsförfarande och fördjupad uppföljning. Förslaget har stort fokus på tillit och enkelhet. Ansökan bygger på huvudmännens mål för att nå bidragets syfte. Först i redovisningen beskriver huvudmännen vad bidragsmedlen används till. • Ett nytt arbetssätt med handledning för ökad närhet mellan sökande och handläggare. • Ny fördelningsmodell som ska effektivisera handläggningen. Föreslagen modell utgår från de kvantitativa uppgifter som huvudmannen angett i sin ansökan ingen kvalitativ bedömning görs av ansökan. Fördelningsmodellen utgår ifrån antal deltagande elever, antal elever i särskola och geografisk plats. • Att en del av anslaget avsätts för att utlysa ett nytt bidrag, ”Stärkt kultur i skolan”. Bidraget är tänkt att komplettera insatser som sker inom Skapande skola och ska stötta strukturer och stärka förutsättningarna för kultur i skolan. Bidraget kommer ha en allmän utlysning skild från Skapande skola. Förordningsändring föreslås för ett distinktare syfte och tydligare användningsområden för bidraget. Flertalet av föreslagna förändringar av bidraget är möjliga att genomföra även med befintlig förordning. Följande förändringar och insatser föreslås: • Uppdatera riktlinjer för bidraget o fördela bidrag till professionell kulturverksamhet, med eller utan eget skapande o treårsprincipen tas bort • Innehåll i handlingsplanen förtydligas • Förenkla ansökningsblanketter ytterligare och ta fram ny blankett för att söka i samverkan • Implementera nytt arbetssätt och fördjupad uppföljning. • Fördela bidrag utifrån nyckeltal och schablonbelopp. • Nya riktlinjer för bidraget Stärkt kultur i skolan • Utveckla bidragets kommunikation och ta fram en kommunikationsplan för implementeringen av det nya arbetssättet 2/26