Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola Vidare föreslås en förord
ningsändring för att tydliggöra syftet och klargöra bidragets användningsområden. Rapporten innehåller även förslag på ändringar av bidragets riktlinjer. I förlängningen av detta, föreslås att projektgruppen nu förbereder en hemställan med förslag på ny syftesformulering, uppdaterade villkor och förutsättningar för bidrag. De föreslagna förändringarna skulle bli tydligare med en förordningsändring. Följande förslag är dock möjliga att genomföra även med befintlig förordning: • huvudmän ges möjlighet att söka bidrag för professionell kulturverksamhet med eller utan eget skapande • treårsprincipen tas bort • innehåll i handlingsplanen förtydligas • förenkla ansökningsblanketter ytterligare • implementera nytt arbetssätt och fördjupad uppföljning • ta fram blanketter för att söka i samverkan • fördela bidrag utifrån nyckeltal 7.1. Återstående insatser Bidragets utveckling kräver att kommunikationen av Skapande skola utvecklas vidare. Det behövs en kommunikationsplan för implementeringen av det nya arbetssättet för att tydliggöra vad de sökande kan förvänta sig av bidraget och i syfte att öka huvudmännens möjligheter att leva upp till bidragets nya syften, krav och riktlinje. De förslag som presenteras i den här rapporten behöver införlivas i nya riktlinjer för Skapande skola. Det behövs även riktlinjer för nya bidraget Stärkt kultur i skolan. Utöver de förändringar som rapporten föreslår, framkommer områden som utvecklingsprojektet inte kan lösa och som kan komma att kräva ytterligare kartläggning och uppföljning. Kulturrådet föreslås att • kartlägga på vilket sätt ett närmare samarbete med regionerna kan stärka arbetet med bidraget • utveckla arbetssätt för att stärka skolornas beställarkompetens och rusta kulturaktörer att erbjuda kvalitativa kulturprogram riktat till elever i grundskolan • utveckla arenor för dialog och kunskapsdelning för att skapa utrymme för stöttning och handledning av de sökande • ta fram en bemanningsplan av handläggare till Skapande skola. Bidraget effektiviseras i ansökningsfasen, men den fördjupande uppföljningen och nytt arbetssätt med handledning kräver personella resurser liksom hanteringen av det nya bidraget ”Stärkt kultur i skolan” • stärka det interna arbetet på Kulturrådet för att arbeta med strategisk kommunikation samt samarbetet mellan administratörer och handläggare Regeringen rekommenderas att • se över bidragsramen. Förhoppningen att bidragsutvecklingen ska leda till att fler huvudmän söker så att fler elever får ta del av Skapande skola väcker frågan om bidragets omfattning är tillräckligt stort för att fler elever ska kunna ta del av Skapande skola på ett likvärdigt sätt? 21/26