Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola 3.1.1. Ny syftesformuleri
ng En ny syftesformulering är tänkt att tydligare spegla de kulturpolitiska målen. Särskilt målen att främja allas möjlighet till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor samt att särskilt uppmärksamma barns och ungas rätt till kultur. Bidraget ska komplettera skolans uppdrag att eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. Enligt läroplanen ska eleverna få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. Förmåga till eget skapande hör till det som eleverna ska tillägna sig.16 Skapande skola lutar sig även mot konventionen om barnets rättigheter.17 Artikel 31 slår fast barnets rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet. Att ”fritt” delta bör inte ses som motsatsen till ett obligatorium att delta. Skapande skola ska ske inom ramen för den obligatoriska undervisningen. Begreppet ”fritt” säger något om hur deltagandet går till, att inte kontrolleras eller styras i vad en tycker om konst och kultur. Det bör även förstås i relation till barns konstnärliga frihet i det egna skapandet. Med bakgrund i detta föreslås följande lydelse: Ändamålet med statsbidraget är att medverka till att: elever får tillgång till kulturens alla uttrycksformer tillsammans med kulturlivets parter genom att 1. uppleva och utveckla förståelse för professionella konst- och kulturuttryck, och 2. ges möjlighet att fritt utveckla sitt eget skapande. 3.1.2. Skapande skolas villkor Förordningens villkor uttrycker vem som kan få statsbidrag, till vad och vilka förutsättningar som krävs. Bidraget får lämnas för 1. inköp av professionell kulturverksamhet, 2. insatser som främjar elevernas eget skapande som en del i undervisningen, eller 3. insatser som främjar en långsiktig samverkan mellan förskoleklassen, grundskolan eller vissa särskilda utbildningsformer och kulturlivets parter. Statsbidraget får inte användas till administrationskostnader. 3.1.3. Inköp av professionell kulturverksamhet Enligt rådande riktlinjer avses verksamhet inom scenkonst, litteratur, visuell konst, arkitektur, design, konsthantverk, film, media, hemslöjd samt arkiv- och museiverksamhet. I enlighet med Kulturrådets övriga bidrag föreslås att musik läggs till utöver scenkonst. 16 Skolverket, Lgr11 och Lgr22, Skolans uppdrag 17 FN:s konvention om barnets rättigheter som antogs av FN:s generalförsamling den 20 november 1989 11/26