Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola vara uppmärksam på att vi
ssa målgrupper kostar mer, här gäller det för Kulturrådet att säkerställa att exempelvis särskolan inte får sämre förutsättningar och att vi hittar en modell att vikta bidraget på. En förutsättning för modellen är att syftet är glasklart, det ska vara lätt att göra rätt. Det finns en risk att en modell som bygger på schablonbelopp får en undanträngande effekt. För att undvika detta behöver kommunikationen av bidragets syfte vara tydligt. 5.3.2. Analys Modell 2 En modell som bygger på både grundbelopp och behovsanalys kräver mer resurser, både av de sökande och av Kulturrådet. Huvudmännen behöver lägga mer tid på en fördjupad plan och Kulturrådet behöver avsätta personella resurser och mer tid för att kunna göra en kvalitativ läsning och bedömning av ansökningarna. Modellen ger förutsättningar att arbeta med utlysningar och särskilda prioriteringar. Den skapar även förutsättningar att få syn på såväl huvudmännens som elevernas olika behov. Bidragets omfattning kan vara för litet för att klara av att både fördela bidrag enligt en fördelningsnyckel och behovsanalys. De som enbart söker grundbeloppet riskerar att ges en alltför liten summa, för att göra nytta i verksamheten. Att söka med en behovsanalys är tänkt att vara frivilligt, men det finns en risk att denna modell leder till att det låga grundbeloppet ”tvingar” huvudmännen att arbeta med fördjupande behovsanalyser så att målet att underlätta för huvudmännen inte uppnås. 6. Projekt som stärker kultur i skolan – ett nytt bidrag I regleringsbrevet finns utrymme att använda anslagsposten Skapande skola för statsbidrag till andra verksamheter som syftar till att stärka kultur i skolan. Bidrag ska då lämnas enligt förordningen (2012:517) om statsbidrag till kulturella ändamål. Projektgruppen föreslår att en del av anslaget avsätts för att utlysa ett nytt bidrag, vilket kan förstärkas med det årliga återflödet. Bidraget ”Stärkt kultur i skolan” kan användas till insatser som stärker strukturer eller ett konst- och kulturområde genom till exempel metodutveckling, kunskapsspridning eller nätverk. Bidraget kan också gå till projekt som skapar nya förutsättningar för elever att fördjupa sig inom ett visst konstnärligt område. Bidraget ska komplettera insatser som sker inom Skapande skola och stärka förutsättningarna för kultur i skolan. Sökande kan inte vara skolhuvudman utan sökande ska vara juridiska personer och enskilda näringsidkare som bedriver projekt för att stärka kultur i skolan. Bidraget kommer ha en allmän utlysning skild från Skapande skola, där ansökningsperioden förläggs till hösten. 7. Slutsatser Rapporten undersöker två olika modeller för fördelning av bidrag och slutsatsen är att rekommendera vidare arbete med modell 1, som bygger helt på nyckeltal. I modell 1 görs ingen kvalitativ bedömning av ansökan utan de kvantitativa uppgifter som huvudmannen angett i sin ansökan ligger till grund för bidrag. 20/26