Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola de sökande har använt til
ldelade medel på rätt sätt. Förskjutningen från att kraft läggs på ansökan till redovisningen behöver vara tydligt för de sökande, så att uppföljningen inte kommer som en överraskning. Utöver ordinarie redovisning bör uppföljning ske genom såväl stickprov som fördjupad uppföljning. 4.2.1. Redovisning och återbetalning Samtliga som har beviljats bidrag behöver redovisa hur medlen har använts. Om inte hela bidraget kommit till användning ska kvarvarande medel betalas tillbaka till Kulturrådet. Det gäller även om bidragsmedlen använts på ett felaktigt sätt. En förenkling av redovisningen har redan genomförts inom Skapande skola med lyckat resultat. I redovisningen får Kulturrådet exempel på projekt som har genomförts, huvudmännen svarar på vilka kulturformer eleverna har fått ta del av och tillsammans med vilka kulturaktörer eller kulturverksamheter. 4.2.2. Stickprov Idag genomförs stickprov av hur professionalitetskravet efterlevts. Cirka 15 procent av anlitade kulturaktörer granskas och huvudmännen uppmanas i kommunikation både inför ansökan och redovisning att se till att ha bra underlag på hur professionaliteten har säkrats. Utöver ordinarie redovisning föreslår vi att arbetet med stickprov utökas till att omfatta projekten i sin helhet. Samtliga huvudmän som Kulturrådet fördelat medel till kan bli föremål för en kontroll av att statsbidraget används på ett korrekt sätt. Urval av huvudmän vars projekt ska granskas bör utgå ifrån bedömda riskfaktorer, exempelvis • Små huvudmän med små resurser att planera för användningen av statsbidraget • Huvudmän med beslut om föreläggande eller vite från Skolinspektionen • Stora huvudmän med många elever som därmed beviljas en stor andel av bidraget Det är av vikt att det inte är samma huvudmän som väljs ut år efter år utan att urvalet kan ändras. Syftet med granskning är att säkerställa att projekten uppfyller bidragets syften och krav samt signalera till huvudmännen att detta är ett bidrag som kräver planering och att bidragets villkor ska efterlevas. 4.2.3. Fördjupad uppföljning Projektgruppen ser ett behov av fördjupad uppföljning vart annat eller vart tredje år. Genom fördjupande frågeställningar kan vi på ett utförligt sätt få syn på vilka aktiviteter som bekostats med hjälp av bidraget. En fördjupad uppföljning kan även innehålla intervjuer med elever för att få inblick i deras upplevelse, vad de tycker om det de får ta del av samt hur delaktigheten har sett ut. Fördjupad uppföljning och kontroll behövs för att ge inblick i hur statsbidragen används och kunskap som kan användas för att utveckla och förbättra arbetet med statsbidragen. 4.3. Nytt arbetssätt genom handledning? I Återstartsutredningen görs bedömningen att Kultursektorns verksamheter har potential att bidra till skolans grundläggande syfte och måluppfyllelse. Men skolan kan behöva stöd 16/26