Ett nytt Skapande skola 1
Ett nytt Skapande skola 1. Inledning Utvecklingsp
rojektets huvudsakliga mål är att erbjuda fler barn och unga konst och kultur på skoltid genom att sänka trösklarna för att söka bidraget och på så sätt få fler huvudmän att söka. Flera av bidragets utmaningar handlar om huvudmännens olika förutsättningar att söka bidraget och den brist på likvärdighet som kommer därav. Huvudmännen efterfrågar större tydlighet i vad de kan förvänta sig av bidraget, både vad gäller beviljade medel och vad bidraget ska leda till. Många huvudmän upplever bidragets utformning som bristfälligt anpassad för deras förutsättningar.1 Andelen enskilda huvudmän som söker bidraget är knappt 20 procent att jämföra med närmare 90 procent av de kommunala huvudmännen. Ansökningarna omfattar ca 60 procent av eleverna i grundskolan och förskoleklass. Intresset för att söka bidraget har inte ökat de senaste åren, tvärtom så går det att se en minskning av antalet deltagande elever.2 I utredningen Återstart för kulturen nämns att skolans pressade schema medför ett hinder för att utveckla samverkan och utbyte mellan kulturen och skolan. Detta har också framkommit i Kulturrådets Översyn av Skapande skola. Återstartsutredningen lyfter även upp att skolan utgör en viktig plattform för att nå ut med kultur till barn och unga oavsett deras socio-ekonomiska bakgrund och förutsättningar utanför skolan. Vidare skriver utredaren: För många barn och unga utgör besök på skoltid det första mötet med till exempel scenkonst och museiverksamhet. Kultur i skolan kan därmed vara det första fröet till ett framtida kulturintresse. Även inom konstområden som film och musik, som de flesta möter även till vardags, kan upplevelser under skoltid öppna ögonen för en mångfald av genrer och uttryck som eleverna normalt sett inte tar del av. 3 Det är angeläget att de hinder som finns för att ta del av Skapande skola tas bort och att trösklarna som finns för att söka bidraget sänks, så att eleverna ges förutsättningar att möta och ta del av professionell kultur. Projektets syfte är att fler huvudmän ska bli intresserade av att söka bidraget så att fler barn och unga får ta del av Skapande skola på ett likvärdigt sätt. Projektet ska förbereda ett mer förenklat och tillitsbaserat ansökningsförfarande för att underlätta för de sökande så att fler elever får möjlighet att ta del av konst och kultur under skoltid, genom Skapande skola. Projektet har tre delar • analys och förslag till utveckling av bidragets förordning • analys och förslag till utveckling av bidragshantering och ansökningsförfarande. • analys av utfallet för fristående huvudmän4 1 Kulturrådet, (2019), Översyn av skapande skola: En analys av bidragets utvecklingsbehov (KUR 2019/2803) 2 Se bilaga 1, tabell 1 3 SOU 2021:77 Från kris till kraft, återstart för kulturen, s.174 4 Kulturrådet, (2021) Delrapportering utvecklingsarbetet av Skapande skola, analys av fördelning mellan enskilda och kommunala huvudmän (KUR2020/72) 5/26