DMV 1
REPORTAGE ASCARI Vägg i vägg med huvudverkstaden
finns drömverkstaden för alla Formel 1-fantaster. Här arbetas det framförallt med just Formel 1-bilar. Allt från service och underhåll till reparationer och renoveringar. VÅRA KUNDER FÖRVÄNTAR SIG FÖRSTA KLASS PÅ ALLT, MEN BILEN ÄR DERAS FRÄMSTA ÖGONSTEN OCH MÅSTE ALLTID VARA I TOPPSKICK. Gaël Carvajal Mateo, chefsmekaniker, Ascari Banan Ascari är 5,5 km lång och förartekniskt sett mycket avancerad. Den har 26 kurvor, jämnt fördelade mellan höger och vänster. Här finns doserade kurvor, blinda krön och snäva partier. En sträcka på 1,5 km kan dessutom blötläggas tack vare sprinklersystem. På bild ses partiet kallat ”Piff-Paff”. På bild ser det lugnt ut, men ingångshastigheten in i partiet är mycket hög. Då har banan en tendens att verka väldigt smal. sköts varje fordon minutiöst med kontroll av bil både före, under och efter körning. Och däremellan se till att bilen underhålls under förvaringsperioden på området. – Kundens bil ska alltid vara redo för körning på bana, säger Gaël. Vi mäter också marktemperatur, däckens temperatur och lufttryck under körningen, samt assisterar med att tanka bilarna på områdets egen tankstation. Självklart är det av stor vikt att kundens bil hela tiden är i toppskick, men filosofin och helhetstänket går betydligt djupare än så. – Ascari är en helhetsupplevelse, beskriver Gaël. Vi har världens bästa bana, den bästa maten och den bästa miljön. Våra kunder förväntar sig första klass på allt, men bilen är deras främsta ögonsten och måste alltid vara i toppskick. Mekanikernas bakgrunder är blandade. Flera har bakgrund som mekaniker inom motorsport på absoluta toppnivå. Däribland LeMans, WRC och Formel 1-stall som Benetton, Arrows och Ferrari. Den varierande mekanikerbakgrunden är en styrka, eftersom bilarna som ska skötas om skiljer sig drastiskt. Ändå är Gaël snabb att tona ned verkstadens prestigefyllda miljö: – Man lär sig, säger han. En bil är en bil och tekniken har mer eller mindre gemensamma nämnare oavsett fordonstyp. Men på en punkt skiljer sig verkstaden mycket drastiskt från det normala. Inom området finns nämligen en särskild Formel 1-verkstad, som även den hanteras av Gaël och hans manskap. Själv ville Gaël bli F1-förare när han var barn. – Nu skruvar jag på F1-bilar istället, skrattar han. Men jag gillar variationen som vi erbjuds här. Vi ställs inför många olika utmaningar som en vanlig verkstad aldrig stöter på. Det är trots det inte nödvändigt att dra det till sin ytterlighet. Bara det faktum att hitta en så pass komplett och stor verkstad vid en bananläggning är ovanligt. Rent av unikt. Enklare garage och serviceplats i depån brukar absolut förekomma på banområden. Men på Ascari görs, förutom byte av växellådor och motorer, även de större jobben som att helrenovera dessa. Ofta på riktigt extrema bilar, däribland F1-bilarna. – Vi har även specialkompetens för att arbeta med kolfiber, berättar Gaël. Det roligaste är när vi ställs inför helt nya utmaningar. Här är 21