DMV 1
EXPERTEN SEPTEMBER JURISTEN ATT AVRÅDA KUNDEN KAN
VARA DIN BÄSTA AFFÄR VAD KOSTAR DET ATT RENOVERA EN BIL? UNGEFÄR LIKA MYCKET SOM ETT SNÖRE ÄR LÅNGT. I DETTA ARNFALL HAR EN KUND LÄMNAT IN SIN BIL FÖR EN MINDRE RENOVERING TILL ETT FÖRUTBESTÄMT DRÖMPRIS. av: john semp i ll När kunden får tillbaka sin bil är han mindre än nöjd. Verkstaden i fråga får ändå rätt när ärenden tas upp hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Men värnade verkstaden om kunden (och sig själv) innan affären? Ägaren till en Plymouth Valiant av 1974 års modell vänder sig till en verkstad för ett övergripande jobb på sin bil. Det handlar mer eller mindre om en renovering där bland annat reparation och svetsning av golv och balkar, sparklådor, hjulhus och skuff, montering av drivlina, renovering av bromsar runt om, avgassystem, bladfjädrar och elektriska komponenter efterfrågats. Enligt kunden är han överens med verkstaden om ett fastpris på 10 000 kronor, som betalats i förskott. Kostnaderna drar över det överenskomna och notan hamnar på 24 000 kronor. Kunden ser över sin bil och anmärker på att flera av lagningarna är undermåligt utförda, om alls. Han anser därför att verkstaden har fuskat sig igenom ett flertal av jobben. Hål syns fortfarande i golvet där man tillsynes endast fuskmålat lite och sedan slängt på mattor. Balkar, hjulhus och sparklådor har inte rörts alls. Kunden radar upp felen som kvarstår. Allt från en orenoverad förgasare, till bultar som inte dragits åt ordentligt finns med på listan. Dessutom har han debiterats för delar som han själv tillhandahållit verkstaden. När Allmänna Reklamationsnämnden blandas in är listan med alla ”fel” ett tidigt varningstecken. Dock inte till kundens fördel. Kunden sammanställer alla kostnader som han vill ha ersättning för. Listan är enligt följande: 4 000 kronor för montering av bladfjädrar, 2 500 kronor för rostlagning som behövts utföras på annan verkstad, 110 kronor för en packning och låsring till tankgivaren (plus montering av dessa för 1 200 kronor), 500 kronor för utläckt bensin samt bromskomponenter kunden köpt själv för 3 285 kronor. Delar blev även stulna under tiden som bilen var på verkstaden, samt att kundens dragkrok försvann i och med renoveringen. Kunden fick tillbaka 1 500 kronor för montering av bladfjädrarna, vilket det enligt verkstaden skulle ha kostat, plus 800 kronor för dragkroken. Kunden anser sig ha rätt till de resterande 10 095 kronorna som ersättning för ej fackmannamässigt utfört 56 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018