DMV 1
EXPERTEN SEPTEMBER Först och främst, anser du att
verkstaden i detta ärende agerade rätt från början? – Man borde ha talat om Det är omöjligt att veta och så kommer det att bli för dyrt! arbete, och att man ej fullföljt vad som överenskommits. Kunden menar också att det finns ett muntligt avtal, samt att detta delvis framgår av en SMS konversation. Vid en tvist ligger det på den som påstår att jobbet ej utförts fackmannamässigt att kunna påvisa det. Verkstaden motsätter sig kundens begäran och anser att de visst levt upp till vad som överenskommits. De menar även på att det saknades ett skrivet kontrakt eller liknande beträffande det som skulle utföras, både för material och för jobb. Verkstaden tycker att kundens krav känns fabricerade och anser att det finns en annan drivande faktor bakom av ekonomisk karaktär. Eftersom anmälaren inte kan bevisa att verkstaden brustit i arbetet avslår nämnden anmälarens (kundens) krav på 10 095 kronor. KOMMENTARER FRÅN EN EXPERT För att sprida lite ljus på ärendet har vi pratat med Johan Helenius. Han äger verkstaden Competition Motors och har renoverat klassiska bilar sedan 80-talet. Johan har varit med om det mesta, både när det gäller knepiga kunder och svåra bilar. innan att det är ett jäkla lik rent ut sagt, och att det kommer kosta väldigt mycket! Då hade de sluppit få in det här jobbet överhuvudtaget. Och det vet jag, eftersom jag har gjort liknande misstag själv. Jag vet inte, men det kan vara så att verkstaden är ”bad guy” och kunden är ”bad guy”, eller att båda är ”good guy”. Men oavsett vilket så slipper man få in folk som man inte borde ha fått in, om man är väldigt tydlig. Vad tänker du när du tittar igenom det specifika ARNfallet? – Om man ska gå på det som kunden räknar upp [vid ursprungsbeställningen enligt ARN-dokumentet]; bara där är man inne på att 10 000 inte räcker någonstans. Och sedan av bara farten, så skulle det ingå kickdown-vajer, förgasare som skulle ha varit renoverad, styrservo, motorkuddar, tanklock, varningsblinkers, el; han bara radar upp allt som finns på en bil överhuvudtaget. Bara det första, som skulle ingå i priset, bara där har vi gått långt över 10 000 spänn. Det är inte ens en startsumma. Kunden måste ha fått för sig att verkstaden har gått med på det? – Ja, han kan naturligtvis ha trott det. Och sedan i hans fantasi fått för sig att en massa annat skulle ingå också. Vid något samtal initialt så har man kanske nämnt en summa, 10 000 spänn, som verkstaden då bara ansåg vara en förskottsbetalning – men som kunden trodde var hela priset. Jag gissar att det har nämnts ett pris, men då måste det ha betytt att det var ett förskott för att de ska kunna komma igång och jobba. Det står också att han har betalat 24 000 på ett ställe [i ARN-dokumentet]. Skulle han ha gjort det då om han fått ett fastpris på 10 000? Det är inte logiskt heller. Den mängden jobb han räknar upp är under inga omständigheter möjlig att göra för de här pengarna, man kan inte ens rostlaga en bil för 10 000. Hur anser du att verkstaden borde ha gått tillväga? – Ja, jag kan berätta hur jag gör nuförtiden. Jag har gjort fel i mina dagar också naturligtvis. Man lär sig ju. Det jag har gjort de senaste 10–15 åren är att i princip avråda folk. Jag får förfrågningar varje dag om jag kan renovera, om inte [Plymouth] Valiant, så i alla fall liknande bilar. Jag fick en fråga senast om en [Volvo] Amazon som de förvisso hade haft i familjen sedan ny, men jag sa rent ut att det skulle kosta så pass mycket att de inte skulle vilja lämna in bilen. Om jag skulle få frågan på den här bilen, vilket jag ofta får på liknande bilar, så säger jag att det inte är lönt att reparera bilen. Frågan jag får ofta är vad det kommer att kosta. Det är omöjligt att veta och framför allt så kommer det att bli för dyrt! Sedan finns det kunder som är kvar ändå, och det är därför jag har att göra! Hur hade verkstaden i fråga kunnat undvika det här? – Tydlighet och avtal. Och här har de ingen annan bevisning, till och med att de själva skriver att ”detta delvis framgår av en SMS-konversation”, alltså endast ett fåtal SMS. I och med att det är så vagt så finns det inte så mycket [att gå på] där heller. Inte ens mail verkar det finnas. Hade det funnits tydliga mail, eller tydliga SMS också naturligtvis, så hade det varit en annan sak. Om verkstaden hade skrivit att ”Absolut, vi godkänner fastpris på 10 000 spänn” i ett mail eller på ett SMS, då tycker jag saken är klar. Här är det inte klart alls, det finns inget skriftligt någonstans. Så här stora jobb måste man ha skriftligt på. Men jag kan ju bara spekulera eftersom jag självfallet inte vet vad som överenskommits, eller själv sett någon dokumentation från händelsen. När ska/kan man gå vidare med en kund? – Det finns ju människor som vill lägga ner mycket mer pengar än vad bilen är värd. Men då har man som skyldighet att tala om det, och mer eller mindre avråda. Men vill de ändå ha sin Valiant eller Amazon fixad oavsett vad det kostar, ja då är det dumt att säga nej naturligtvis. Annars är en bra grej att säga att det alltid är mycket billigare och bättre att köpa billigast möjliga färdiga bil – om det inte handlar om affektionsskäl. Vill kunden ha en bil och har råd att betala så köp en färdig bil, så spar man massa tid och pengar. Tid är en bristvara, pengar är en bristvara, så köp ett topp-ex så kommer det i alla fall kosta mindre än att göra i ordning den skrothög du har! r 57