DMV 1
EXPERTEN SEPTEMBER Det vanligaste är att sensorn
är integrerad i påfyllningsventilen. Sensorn kan även sitta inne i fälgen. med nya TPMS-sensorer. Batterierna i de aktiva sensorerna håller cirka fem år, sedan måste hela sensorn bytas. Eftersom kunden i regel inte minns om sensorerna byttes vid förra däckbytet, är det kanske lika bra att vi byter alla fyra. Eller? Exakt hur mycket dyrare det blir är svårt att säga, men räkna med 500 kronor per hjul för eftermarknadssensorerna. Originalsensorerna varierar mycket i pris mellan olika bilmodeller, men räkna med 800–1000 kronor per hjul för premiummodellerna. Hjulskiftet kan ta längre tid om sensorerna behöver aktiveras eller kodas om. Låter det dyrt och krångligt? Lugn, Transportstyrelsen har nämligen beslutat att Sverige inte behöver följa EU-lagstiftningen. Här följer ett utdrag om däcktrycksövervakningssystem från Transportstyrelsens hemsida: ”Inget krav på däcktrycksövervakningssystem i på svenska personbilar. Enligt EU-reglerna ska nya personbilar som tas i bruk efter den 1 november 2014 ha ett En gör-det-själv-lösning, med ventilhattar för mätning av däcktrycket. 53