DMV 1
REPORTAGE ASCARI Ytterligare en skillnad mot en v
anlig motorbana är att på Ascari går man in på djupet på tekniken. Det innefattar även helrenovering av bland annat växellådor. Ofta handlar det inte heller om några standardprylar. Som i det här fallet: Helrenovering av en sekventiell växellåda med bostadsadress Formel 1. Huvudverkstaden skiljer sig vid första anblick inte mycket från någon annan fordonsverkstad, fordonen undantaget. Men det ligger vägg i vägg med ett väl tilltaget tvåvåningsgarage där både anläggningens utbildningsbilar och klubbens medlemsbilar står uppradade. En fordonshiss direkt till verkstaden finns, naturligtvis. den ena dagen sällan den andra lik. Ibland kräver bilen trots allt specialkompetens som kräver direktkontakt med biltillverkaren. Ascari har därför en nära dialog med alla biltillverkare. I sällsynta fall skickas bilen direkt till tillverkaren för vidare åtgärder. Kompetens är en sak. Men antalet bilar, dygnets begränsade antal timmar och det faktum att Gaël och hans manskap trots allt är hårt begränsade och ansvarar för cirka 120 fordon, gör att det blir svårt att förstå hur ekvationen ska gå ihop. För att det ska fungera så gäller det att alla vet exakt vad de ska göra och att teamet hela tiden håller efter varje bil. En bidragande faktor som gör att de hinner med allting är att Ascari är en mycket exklusiv bananläggning som mycket sällan tar emot stora sällskap. Antalet medlemmar 22 sträcker sig till 62 stycken och det är väldigt sällan, för att inte säga aldrig, som alla är på plats samtidigt. – För oss i teamet är det inte bara en teknisk utmaning, fortsätter Gaël. Det är lika viktigt med social komfram bilarna till depåboxarna och ser till att motorer och däck har rätt arbetstemperatur. Allt ska vara förberett så att ägarna bara kan komma till området och fokusera helt på den roliga delen – körningen på bana. … ALLT VI GÖR HÄR HANDLAR OM ATT BYGGA OCH VÅRDA KONTAKTER. Gaël Carvajal Mateo, chefsmekaniker, Ascari petens, eftersom allt vi gör här handlar om att bygga och vårda kontakter. Det viktigaste för våra kunder är deras bilar, så självklart måste de känna fullt förtroende för oss som ska ta hand om deras ögonstenar. Det låga antalet deltagare vid varje körning ger teamet möjlighet att fokusera på varje bil när det krävs. Arbetet sträcker sig även utanför verkstaden, där teamet kör DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 5 2018 – Ascari-familjen är unik, beskriver en klubbmedlem som önskar vara anonym. Jag som bilägare behöver aldrig bry mig eller oroa mig. Allting är ordnat när jag kommer hit, och jag vet det! Själv äger han en Porsche Cayman GT4 ClubSport, och innan han blev medlem hos Ascari provade han på många andra motorbanor i Europa. – Den höga kvalitén här utmärker sig, försäkrar han. Jag vet ingen annan motorbana som ligger i närheten av samma höga service som Ascari. För Gaël och hans manskap tar arbetet heller inte slut när bankörningen tar slut. Ägaren lämnar sin bil redan i depåområdet, och därifrån är det teamets uppgift att göra en grundlig besiktning av bilen igen. – Allting registreras och kontrollbesiktningen mynnar ut i ett åtgärdsprotokoll som vi lämnar över till anläggningens clubmanager, berättar Gaël. Hon kontaktar kunden med besked på åtgärdspunkter, både de som måste utföras och de vi rekommenderar. Vidare åtgärder beror sedan på vad kunden svarar. Där är cirkeln sluten och allting börjar om igen. Se det som att du alltid har ditt egna team av mekaniker i alla situationer. En lyx som är verklighet på Ascari Raceresort. r