SNF KERSTIN WESTMAN | ORDFÖRANDE SVENSK NJURMEDIC
INSK FÖRENING Låt oss arbeta i en human sjukvård P å sommaren känns allt hoppfullt och solljuset ger oss både energi, värme och D-vitamin. Men det har varit hektisk tid för många. Flera sjukhus har problem med bemanningen. I våras skrev ordföranden i Njurförbundet en artikel i Svenska Dagbladet om att det rådde en »kaotisk situation på fl era av landets dialysmottagningar«. Då får man befara att situationen kan vara än värre under sommaren när personalen behöver semester och det inte går att få vikarier. Det är särskilt viktigt att patienter som är beroende av en livsuppehållande behandling som hemodialys som kräver att hen vistas minst 15-20 timmar i veckan på sjukhuset får fortsatt god vård och behandling. Det borde också vara självklart att dialyspatienter har möjlighet till semesterdialys under några veckor per år. Även detta äventyras till följd av personalbrist och landstingens ekonomi. Men självklart är det så, att sommaren återkommer varje år, sommarsemester likaså. Så nog är det märkligt att man inte har en längre framförhållning! Det är ju oftast mer ekonomiskt att i god tid planera för den verksamhet som behövs och se till att nödvändiga resurser fi nns. Det låter enkelt, men tyvärr så ser vi allt oftare hur det brister i planeringen. Vi ser alltmer större problem i sjukvården både vad gäller personal, vårdplatser, medicinska och kirurgiska åtgärder. Under de senare decennierna har ekonomer/administratörer/ organisatörer fått allt större makt, och då siffrorna dominerar så bleknar den kliniska verksamheten. Det är självklart att vi ska bedriva en kostnadseffektiv vård men vi ska i första hand diagnostisera, behandla och lindra snabbt och effektivt. I boken »Den inhumana sjukvården« av Hans Inge Persson (C Publishing) beskrivs hur en nära anhörig upplevde den vård, eller rättare sagt brister i den vård som hans sjuka hustru fi ck. Boken ger en skildring av hur sjukvården kan te sig idag; bristande kontinuitet med bland annat läkare på vårdavdelningen som ses som »dagsländor« med tillfällig landning på aktuell avdelning. Persson ger en lättfattligt bild av hur det kan se ut, ur anhörig- och patientperspektiv. Det är mycket som ter sig fullständigt orimligt och oacceptabelt, men tyvärr kan vi som arbetar i sjukvården känna igen en hel del. Naturligtvis gör var och sannolikt sitt bästa för patienten, men många gånger, och allt oftare så ger vi upp inför trycket och bidrar själva till DIALÄSEN 4.2016 att sådana situationer som Persson beskriver uppkommer. Med den elektroniska journalen har sjukhistorien blivit fysiskt tillgänglig, men tyvärr är det oftast extremt svår att extrahera essensen, viktiga provresultat, förlopp över lång tid. Inte sällan sitter såväl läkare som sjuksköterska framför datorn och försöker kommunicera, istället för med patienten. Det fi nns en, enligt min mening, felaktig intention att det viktigaste med den medicinska journalen är att allt ska dokumenteras – men sorgligt nog har systemen inte någon vettig lösning för att göra inmatad information presentabel på ett sätt som vi inom professionen behöver! Vi som arbetar inom vården måste alltid ha en humanistisk inställning till patient och anhörig, och självklart ska vi behålla vår professionella kompetens och attityd. Då måste vi också våga säga ifrån när man inte längre kan verka på ett humant och professionellt sätt. Vi får inte falla ihop handlingsförlamade under stress, tung arbetsbörda och frustration. Låt oss hjälpas åt att skapa en human vård, nu och i framtiden! Det gäller inte bara chefer utan också var och en av oss! Jag hoppas innerligt att vi stannar upp, analyserar, agerar och förändrar så att situationen blir bättre nästa sommar. »Det som inte kan bli bättre slutar att vara bra«, som min förre chef Nils H Persson uttryckte det. Kerstin Westman ordförande Svensk Njurmedicinsk Förening kerstin.westman@med.lu.se Bytt adress? För er som önskar föreningens mejl utskick och tidningen Dialäsen är det viktigt att ni skickar eventuella ändringar av mejl samt postadress till: annette.bruchfeld@karolinska.se Bli medlem Nu i: Svensk Njurmedicinsk Förening www.njur.se och Svenska Läkaresällskapet www.sls.se Läs på hemsidorna om ansökan av medlemskap. Välkommen! Mer information om Svensk Njurmedicinsk Förening fi nner du på: www.njur.se 11