Konsten att beröra 1
Autentiska ögonblicksbilder eller konstruerade ko
nstverk? Konsten innehåller alltid många lager av betydelser, och Margareta Gynning menar att det är något som är viktigt att komma ihåg och undersöka närmare. Anders Zorns välkända målning Midsommardans är till exempel en bild som ofta används som ideal för svenska traditioner, men den är långt ifrån den autentiska ögonblicksbild som den verkar vara. Margareta berättar att Anders och Emma Zorn var drivande krafter inom den nationella rörelsen i Dalarna. På den tiden firades inte midsommar i Mora på traditionellt vis, eftersom kyrkan inte tyckte att det var lämpligt. Ungdomarna som ville fira midsommar fick göra det på behörigt avstånd, ute vid fäbodarna. Anders Zorn ordnade själv med majstången och bad ungdomarna att komma till hans firande i stället. ”Zorn konstruerade det här midsommarfirandet, och sedan målade han bilden. Många konstverk är iscensatta på det här sättet, och det är därför vi alltid måste fråga oss: vem är det som har gjort dem? I vilket syfte?” Margareta Gynning berättar också om målningen Karl XII:s likfärd av Gustaf Cederström, från 1884. Den är ett av många verk som kan knytas till det så kallade historiemåleriet, som var särskilt populärt kring 1870-talet och som fokuserade på kungar och hjältedåd i det förflutna som ett sätt att skapa bilden av en nationell identitet. Andra exempel på verk är Gustav Vasas intåg i Stockholm av Carl Larsson, och Valdemar Atterdag brandskattar Visby 1361 av Carl-Gustaf Hellqvist. Just Karl XII:s likfärd har länge använts som illustration i de svenska skolornas historie böcker, men det betyder inte att vi kan lita på vad den berättar. ”Det paradoxala med bilden är att den är korrekt in i minsta detalj när det gäller uniformer och vapen, men helt och hållet en fantasi när det kommer till helheten. Bilden av hur Karl XII bars av sina karoliner över de norska snövidderna har uppfattats som en historisk sanning – men i själva verket har det aldrig hänt. Det är det som intresserar mig.” I verkligheten transporterades kungens döda kropp till Uddevalla i en enkel furukista. ”För mig är det viktigt att diskutera den syn på svenskhet som lanserades av nationalromantikerna kring sekelskiftet 1900 och vad det har för konsekvenser för oss i dag.” Sverige har alltid varit ett kulturellt varierat samhälle Margareta Gynning förklarar att den populistiska och nationalistiska synen på svenskhet som används politiskt idag baseras på tanken om ett statiskt, ide aliserat och konstruerat förflutet. Tanken om att det finns en dåtid och en historisk plats att blicka tillbaka på där allt var på ett visst sätt hålls levande i vissa grupperingar. Hon poängterar att