Konsten att beröra 1
Osmond Karim Snäva förväntningar i film branschen
Raymond Peroti sitter i en soffa och berättar om när han var elva år och tappade sin nya plånbok på bussen. I den fanns ett skolfoto, och hans namn och adress. Kort därefter började han få hem rasistiska hatbrev, på grund av sin hudfärg. Raymond Perotis berättelse är en del av dokumentären Raskortet som Osmond Karim regisserade 2014. Raskortet fick medialt genomslag och blev den mest delade filmen på SVT Play det året. Våren innan filmen sändes släppte Mångkulturellt Centrum Afrofobi rapporten, och den visade att afrosvenskar är tydligt överrepresenterade bland dem som utsätts för hatbrott i Sverige. I programtexten för Raskortet kallar SVT Sverige för ”landet med en självbild som världens mest toleranta och fördomsfria”. Osmond Karim lägger till att det största problemet vi har när vi pratar om rasism här i Sverige är att ingen tror att de har några fördomar. ”Vi sitter alla på fördomar”, konstaterar han. ”Man måste kunna se sig själv så tydligt att man vet det. Först då finns det kanske en chans att man kan klara av att möta människor som de är.” ”Vi sitter alla på fördomar. Man måste kunna se sig själv så tydligt att man vet det.”