Konsten att beröra 1
Stadsteaterns barn- och ungdomsscen i Skärholmen
lade ned på att skapa kontaktnät, vilket tog tid att bygga upp. ”Det funkar inte med en av-och-pårelation till skolan”, konstaterar han. ”Det krävs mycket jobb för att bygga upp, men när kontakterna finns och hålls levande så gör det all skillnad.” Scenkonst är mer än covers och parafraser Mattias Brunn upplever att institutionerna ofta funderar över hur de ska nå ut, och han menar att de måste våga uppdatera sig och vara aktuella. Han menar också att man måste fråga sig vilka röster som får komma till tals, och kanske sluta vara så rädd för nyproduktion. ”Teatern är en konstform där det anses normalt att göra samma sak i hundratals år. Ingen förväntar sig att en konstnär bara ska ägna sig åt att måla parafraser av gamla motiv, eller att en musiker ska spela covers hela sitt liv. Varför ska det vara så med scenkonsten?”, undrar han. ”Teatern måste våga ha sin spets för att kunna göra sin bredd.” Han tycker också att det måste gå att arbeta med scenkonst som inte alltid täcker in alla perspektiv samtidigt. Det ska vara möjligt att i vissa fall berätta om specifika upplevelser.