Konsten att beröra 1
Modern musik med lång historia ”Musik
en har alltid varit utgångspunkten. Jag har aldrig sett mig själv som en traditionsbärare”, förklarar samiska musikern och sångerskan Sofia Jannok. ”Jag har inte förstått varför det skulle behövas. Det första jag släppte var techno jojk. Sápmi har alltid varit levande, starkt och aktuellt. Jag har inte gjort det jag gör utifrån att något skulle behöva bevaras. Det är något jag har lärt mig först i efterhand – att det finns folk som säger att vår kultur håller på att dö ut. Jag är glad att jag kommer från en annan verklighet.” Sofia Jannoks karriär som musiker började i tidiga tonåren. Hon kommer från en släkt med musiker, poeter och politiker; att uttrycka sig har alltid varit centralt. Samiska är hennes modersmål och hennes familj är förankrad i rennäringen och markerna där de lever. När hon som elvaåring började stå på scenen var det inte många unga som ägnade sig åt jojk i svenska Sápmi. I dag ser det lyckligtvis annorlunda ut. Att andas är att göra motstånd För Sofia Jannok är kampen för marken, naturen och kulturen i Sápmi närvarande varje dag. Hon berättar om hur den samiska kulturen romantiseras, samtidigt som det samiska livet omöjliggörs. Hon möter ofta förväntningar på att leverera samisk kultur som något fint att se på och lyssna till, men där kampen helst ska lämnas utanför och inte följa med upp på scenen. Det är inte en möjlig uppdelning att göra när samhället ser ut som det gör, anser hon. ”Att bara fortsätta andas och existera är en revolutionär handling. Vi anses alltid vara i vägen”, menar hon. ”Det man läser om