Konsten att beröra 1
Lisa Wool-Rim Sjöblom Att teckna fram sin histori
a Seriealbumet Palimpsest är baserat på Lisa Wool-Rim Sjöbloms sökande efter sina rötter i Korea. Det är inte bara en personlig och självbiografisk berättelse, utan också ett sätt att berätta om hur adoptionsindustrin fungerar. Serieformatet avväpnar tunga ämnen Lisa Wool-Rim Sjöblom är illustratör och tecknare. Att välja serien som format kändes självklart från början. ”Palimpsest är väldigt kritisk och politisk, och jag upplever att det är ganska lätt att bli avfärdad om man bara använder text. Sedan har det skrivits en del romaner om ämnet, så det blev också unikt att göra berättelsen i serieform. Jag tror att seriemediet kan vara avväpnande när man berättar om tunga ämnen. Man kan jämföra med Maus av Art Spiegelman, till exempel, som handlar 44 om andra världskrigets koncentrationsläger, eller Persepolis av Marjane Satrapi. Det kan vara lättare att ta till sig innehållet på grund av formen”, förklarar Lisa Wool-Rim Sjöblom, som menar att det även finns andra viktiga fördelar. ”Om man ska skriva om sig själv i text och är en person som rasifieras och är icke-vit måste man hela tiden förhålla sig till vithetsnormen. Det gör att man beskriver sig själv utifrån skillnader: jag ser icke-svensk ut, jag ser asiatisk ut, och så vidare. Man skriver om sig själv som något främmande, fast det är ens egen text. I en serie finns den visuella representationen, och den är självklar. Jag har fått föra in jättemycket östasiatisk representation i Palimpsest. Det vimlar av asiater som både är goda och onda och mångfacetterade. De ser olika ut, de har olika personligheter och karaktärer.”