Konsten att beröra 1
material för lärare och i samarbete med romska or
ganisationer arrangerade de forskningskonferenser och resor till Förintelsens platser i Polen. De tog också fram en mindre utställning, Romerna under Förintelsen, som bland annat har turnerat runtom i Sverige genom Folkets Hus och Parker. Utöver det har de även arbetat med utställningen Vi är romer – möt människorna bakom myten i samarbete med Göteborgs stadsmuseum, ett projekt som bygger på initiativ från de romska aktivisterna Bagir Kwiek och Tereza Eriksson, journalisterna Sofia Hultqvist och Cecilia Köljing, samt fotografen Maja Kristin Nylander. ”Kunskapsnivån kring romsk historia, kultur och tradition är låg hos många, så det fanns, och finns fortfarande, ett stort behov av fler insatser kring dessa frågor”, konstaterar Caroline Källner. ”Det är inte alltid fakta och mer kunskap som är avgörande utan hur man väljer att se på eller ta till sig kunskap och fakta.” Våra föreställningar om världen måste diskuteras i skolåldern Forum för levande historia bildades 2003 och finns att besöka i Gamla Stan i Stockholm, men mycket av verksamheten är uppsökande och turnerande. En stor del av det de gör riktas till skolor, med tydlig utgångspunkt i läroplanen. Mellan 2013 och 2015 besökte drygt 73 000 personer utställningarna i Stockholm och runt om i landet. Av dem var över 26 000 skolelever. Forum för levande historia arbetar med en pedagogik där dialog och interaktivitet får stort fokus. De tror på långsamma processer, små samtal och innerlighet. De lägger stor vikt vid att arbeta med referensgrupper och fokusgrupper. Att motverka antiziganism är bara ett av många viktiga kunskapsområden. Inom Forum för levande historias uppdrag ligger också bland annat att informera om Förintelsen och kommunistiska regimers brott mot mänskligheten, motverka antisemitism, islamofobi, rasism och andra former av intolerans. Utgångspunkten tar de i Förintelsen. Under 2016 har de fördjupat arbetet med tolerans genom att undersöka hur den ser ut bland unga, hur den utvecklas, och vad som påverkar. 2017 presenteras resultaten i en tvärvetenskaplig forskarantologi. Bland annat visar studien att det är i ungdomen som de flesta är mest föränderliga i sin uppfattning om tolerans, och att det är då den inställning vi har som vuxna formas. Därför är det avgörande att arbeta med frågorna i skolan. Skapar material som kan användas på andra platser Forum för levande historia arbetar med att skapa material som kan användas på andra platser än i deras egna lokaler. Förutom vandringsutställningar har de ett stort utbud av digitalt material, och det är främst riktat just till skolor. På