Konsten att beröra 1
gena, sgen , så a t déer blii mer i kl målgr rn t
t i idée och kom un ation kan r och komm iikmu kat on kan Det är oc så avgör avgörande att engagera må grupperna i i arbetet E t in t at v som känns rätt från institutionens perspektiv kan fåan få ett annat genoms ag n det tä ktan ta hos målgruppen om den inte finns med i p i processen. Det gä ler både innehåll och möjjll heten a mer inkluderande. k å ar etet.. Ett i iitiati lag ä ber det t lller både innehå et och mö gi heten att nå ut. Vems hi histor berättas? Oas? Och vem är det som berättar den? D lt v tidigt ar den? De agarna påpekade också hur viktiktigt det är att det engagem id gt i i a betspro långsik och och u a el skolan i i nä skolan n ra sama bete med lärar rb Bjud in och öka delak gheten n b t b yde se öka delaktighei En annan e yet dell efs fu metod är in in tiillll i in på s nstiti u nernas på så sätt s gn siignalera att de ä in obser me lanr m kan bid mönster oc aler oc illi tutionernas lok ler och r m oc t de är t ll för a a.llll ör a a. Att ta n observatörer u iiförer ut från med j jämn melllan um kan bidra tillira t ll att utmana n nya perspe nya de meto ämna mön ter o h förh föra in n a per pektiiv. Dv. Det är också utvecklande att för ya de metoder llll metod ä a t bjjuda um och tt b r ete med lärare. storia vara långsikti . Dgt. Det kan tt kan tillill exempell handla om att ha fok sgusgrupper med barn unga eller planera kulturpro ej kt för r etsprocessen, ocssen, o h att det får empe gemanget sk r h a t det få et ske er som vi använ er ont nuer tera att de att det ä bra om i orga isati och öka dela ckså möjl v F poes fes val som oc a e sök iif me e genom a erkande. ande: MedverMedverkande: får göra proj kt för u ly te som v anvä der kontinuerlliigt. D llte tagarna a sl t. a avslutadutade mede med a t konstat är bra om institutionerne ochr oc bet att kon organ sa oner som ar e r metar med k ltu k nan l lägga mer tid på att bygga relationer h öka del kti hg eten. De underströk dom r sjä d kultur heten. D derströk också möjligheten i att ungdomar själva få l som l l ckade fle a tusen b h någon e t för ungdomar, och n gon lyfte Ortens bästa poet t som arrangerades av Förenade förorter som exempel – en poes esti o k d flera t sen besökare genom att vara för, med och av de medver ande. Samtalsledare: Samtalsledare: Passwor l)d Passwo ( )d