Konsten att beröra 1
Mus Museer och kultu arvrarv Samtalet som sammanf
attas här f här fokuserade bland annat på hur kult på hur kultur som utgår mer och utmana yper. norm nor er och utmana stereotyper Metod fö Dellt vara po sii etod för att synliggöra makt De tagarna i samta et tog up ågon må s n samtidid och en vi någons n var No handla om a på gr någon m n a tidlllltid har var t och kommer pollii iskt ska, let tog u p att museer i ar va i r a a ef, e tersom de både spegllar och en v ss vers on a då iden fter om de både speg ar ion av dåtiden. h komme att kulturarv, samlingar oci kulturar , saml ngar och l liknande – kaiknande – k n synliggöra fattas Samarb ten med aked akademin Samar e en m stärker arbetet Men k alit bär nte a t histor s a u issa be a t f en f ademin valitativivt normkritiskt arbete inner på det a t göra lys pp ha bär i i te att l lägga etgga ett nutidaid fil filter på det histori ka utan tt gör en dja en djupare ana ys. V ssa i idéer och begre p h r heller inte funnits särskilt länge och kan vara svåra tt få in i ett historiskt sammanhang. Om en forskar gör a b tet kan det säkra att e gör ar e det ba sa det base s på gru dliga kunskaper och metoder och inte gör godtyckligt. ras på grun metoder och i te görs godt ck behö r bä samarbeten me tioner att ök pedagoge t l be Stö att öka saa samarbetena me f Stöd genom n mo st nd mo Nor enom ät erverk nätv D lltae tagarna var överens om att det finns motstå d mot normkritiskt arb te påete på t det finn muse rn – både in rnt och externt.rnt. kriiti kt ar ete kan vara svå t a museerna – både internt och ex orm t s t a bete kan va pe son va tt n Tankar om vad som är bra och nyttigt har Det ä alltid styrt urvalet, och i get mnget museum har någonsiin va it neutralt eller objektivt. kriiti kt ar ete på m andla om att syn gg a möra makt o h at och att reflektera över vem som har fått fördelar Norm t s t a bete på museum kanm kan lili gör på g und avd a hur några a rm rn tt gran k osynligg ani a av de rådande normerna ser u .t Det kan också h ska tolk i man behöva gran ka både in li ar som ha . D llt ti arn även h även ur viktigt det ä r ut. Det k n oc så handla om a t grans a tol n ngar som har i en annan tid och ifrågasä ta h stor s a asät a historiisk öra det k man b höva gr nsa ska både i nehåll sam ngarna och de strukturer och föreställning r som h r påverkat museet som organ sa on.on De tagarna konstaterade hur vik igt det är att k nu na t tta ggöranden. För a t gtt göra det kan nnehå et, tate närmare på inse på i stiti utionen o h des sa hå et som sjä vklar de t kunna titt n t tu onen och dess förs förflutna – ibland kan det vara en fördel att redogöra f redogöra för de luckor som finns i li sam ngarna i stäa i st llet för att betrakta innehållet som självklart. r gjorj g orts kan va och t svårt att driivar va, och det bör man som enskild person vara beredd påeredd p . Någon men de a t norm rk itiskt arbete aldrig kan vara bekvä n vara sv r att få med sig folk i i arbetet ar etet och a t de som a bet r med n rmd normkritiska et är en av anle svå å t perspe tiv o det F väm ,, eft eftersom det ifrågasätter m kt. ledningar a tillill att det d sig f lk arnan t t få att de som arbetar me per pek iv ofta behöver stå till svars för d i perspe tiv an in en r ka en en rädsla ör f rlor d stat sta us, och det k n möta mot å d. Det räcker inte heller alltid att ledni gen ängen är ger de ä en om det ä , o h det kan möt motst n engagera e,d , även om det är vikiktiigtgt.. Några Nå a deltr deltagare efterly u na få stö andle tionen o n a få stöd och vägll d i sm te i er och väg e n ng r n f å terlyste dä för fler r ör fler nätverk mellrk mel an institutionerna, för att kunn kolllleo egor. Ett annat förslag var att ta fram handledningsmat r al för a a på ins tu onen och att utbilda fler. Samtidigt menade a d a deltagare att det inte är unskap som s ör alllla på i stin t - menade an r t tiillgång tillill kun engagemang. p som saknas utan na ,, u det.. Förän r ngar utifrån normkritiska per pek iv k n i nebä a en risk för ellller för, ör ora ma a t och f rlorad ö lorad nnebära en r sk för,, e er ö l ad m kt o h för ter ma t det å. Någon menade t. Dä förr ör ehöver bättre förutsättningar skapas för rbeten mellllan kademin och instititu a ademin oc n forskare oc pen. och uone na. De. D t kan också vara utvecklande rbetena mellllan f ped goger,, för att hitta andra sätt att nå ut ill b sökarna med kunskapen