Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30 TACK FOR HJÄLPEN! Ibland får kunder
betala ett för högt pris för någon vara. Det händer inte så ofta men när det händer är det förargligt både för kunden och butiken. • Handlaren är glad om det blir upptäckt och tillrättalagt, därför får kunder i ICA-butiker med datakassor 25 kronor eller ett likvärdigt erbjudande som tack för att man upptäckt ett fel i rutinerna; alltså om man fått betala mer för en vara än vad som angivits på hvllkanten eller prisskylten. I butiker med datakassor är det streckkoden på varan som ger prisinformationen i kassan och på kvittot - och inte en traditionell prislapp på varan. Varans pris är registrerat i butikens datasystem. Som kund ser man priset på hvlletiketter eller prisskvltar. Och man kan kontrollera det vid den prisfrågeterminal som också finns till kundernas förfogande i butiken. Dessutom får man ett väl specificerat kvitto med detaljerad information om varorna. För att det inte ska bli fel pris i kassan har man fasta rutiner för hur man går tillväga när priserna ändras: • När en varas pris höjs byter man först ut hyllkantsetiketten med information om det högre priset, sedan lägger man in det nya priset i datorns prisminne. • När en varas pris sänks lägger man först in det lägre priset i datorns prisminne och ändrar sedan till det lägre priset på hyllkantsetiketten. På det sättet säkerställer man att kunderna alltid får betala det lägsta priset om man handlar i butiken samtidigt som man arbetar med varupåfvllning och prisändringar. Förutom att det är en viktig förtroendefråga för butiken gentemot kunden, så finns det sedan 1992 en prisinformationslag i Sverige som ställer krav på hur prissättningen och -märkningen ska fungera i dagligvaruhandeln. Den säger att vissa varugrupper, t ex saft, konserver och flingor, av praktiska skäl inte behöver prismärkas på varan om det finns datakassor och väl fungerande hvllkantsinformation. Kraven för detta är att det finns en prisfrågeterminal för kunderna och goda rutiner för att det fungerar tekniskt och praktiskt på ett bra sätt. Redan tidigare har man informerat om priset på det sättet för varor som kaffe, barnmat och mejerivaror. Men även med bra rutiner och en vilja att alltid göra rätt så kan det ibland Varför har ni bytt ut majsfilmen? Hur kan det komma sig att ni som är så miljömedvetna har slopat majsfilmen som tidningen levereras i och ersatt den med plast? Jag har kompost och tveker det är väldigt bra med den komposterbara majsfilmen. Berit Persson, Umeå DIALOG Skriv till Dialog och tyck till , ge tips eller ställ frågor. Adress: Buffé , Box 6630, 113 84 Stockholm. Svar: Det var flera faktorer som spelade in när vi tog detta beslut. Höga priser och långa, föga miljövänliga frakter tex. Majsfilmen är en helt ny produkt på marknaden och kostar därför betydligt mer än alternativen. Vi hade hoppats på en rejäl prissänkning efter ett år, men den kom inte. Inte heller har vi fått någon svensk tillverkare av detta material, det betvder frakter ända från Italien där den närmaste fabriken ligger. Detta i kombination med att polvetenplasten är återvinningsbar gjorde att vi tog beslutet att tills vidare upphöra med majsfilmen. Med en svensk tillverkare kan den återkomma. Torbjörn Norberg, marknadsansvarig bli fel. Det är lättare att förstå om man tänker på att det görs 15 miljoner registreringar i ICA-handlarnas kassor varje dag året runt! Det kan också bero på fel som gjorts i ledet före butiken och som butiken i sin tur behöver få rättelse för. Det är därför som ICA-handlare med datakassor har en speciell prisgaranti om en kund av misstag får betala ett högre pris på varan än vad som angivits i butiken. Förutom att mellanskillnaden betalas tillbaka tveker man det är väl värt att ge kunden 25 kronor eller ett likvärdigt erbjudande som tack för hjälpen att upptäcka felet i prisrutinerna. Det sporrar dem förstås att göra allt för att ha bra prisrutiner och slippa betala ut några prisgarantipengar. Det är bra för oss alla som är kunder! För dig som vill veta mer om ICA - handlarna s prisinformation finns en n y broschvr. Fråga gärna efter den i butiken! Lisbeth Kohls Konsument, kvalitet & miljö Efterlyser ett receptregister Tveker att Buffé är en bra tidning med spännande recept. Jag undrar nu om ni kommer att göra något receptregister? Det börjar att bli lite svårt att hitta i tidningarna när jag söker ett speciellt recept. Eva-Lena Malmros, Lund Svar: Tack för dina synpunkter. Du är inte ensam om att börja få svårt att hitta, det är lätt att blanda samman olika nummer. Därför kommer vi under året att publicera ett receptregister för 1996 och givetvis utlovar vi också ett för 1997. Det kommer vid årets slut; alltså i decembernumret. För alla internetanvändare kommer receptregistret för 1996 att finnas tillgängligt före sommaren, när det kommer att publiceras i tidningen är i skrivande stund oklart. Apropå internet så jobbas det nu för fullt med ICAS hemsidor, där också Buffés sidor kommer att ligga. De är planerade att släppas i april. Tony Wallin, chefredaktör
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34