Årsredovisning 2019 1
Kulturrådets årsredovisning 2019 Intern styrning
och kontroll Kulturrådets verksamhet omfattas av förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll. Myndighetsledningen har ansvar att utforma och upprätthålla en betryggande intern styrning och kontroll över verksamheten. Med intern styrning och kontroll avses den process som med rimlig säkerhet tillförsäkrar att myndigheten fullgör sina uppgifter, når sina mål och hanterar sina uppdrag. 33.5. Styr- och kontrollmiljö Styr- och kontrollmiljö utgör grunden för den interna styrningen och kontrollen. I förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll anges att myndighetsledningen ska säkerställa att det inom myndigheten finns en god intern miljö som skapar förutsättningar för en väl fungerande process för intern styrning och kontroll. Med miljö menas bland annat hur vi organiserar vår verksamhet och hur vi fördelar ansvar och befogenheter. Kulturrådets arbete styrs av fler olika externa och interna styrdokument. Ansvar, befogenheter och beslutsvägar definieras i vår arbetsordning och i vår delegationsordning. Både arbetsordningen och myndighetens riktlinje för framtagande och revidering av styrdokument har reviderats under året i syfte att utveckla Kulturrådets styrning med mål och göra styrningen mer tydlig, sammanhållen och effektiv. Under året har vi fortsatt arbetet med att ta fram riktlinjer för statsbidrag, i syfte att underlätta handläggning och uppnå rättssäkerhet och förutsebarhet i våra bedömningar och beslut. Riktlinjerna är interna styrdokument som preciserar hur vi uttolkar regelverk för att fördela och följa upp bidragen. 33.6. Risk- och sårbarhetsanalys Kulturrådets process för riskhantering föreskriver hur Kulturrådet ska hantera risker inom verksamheten. Riskhanteringsarbetet sker årligen och integrerat med vår verksamhetsplanering och resulterar i myndighetens risk- och sårbarhetsanalys. I analysen tas hänsyn till vilka konsekvenser och följder som kan uppstå av en risk, hur stor sannolikheten är att risken uppstår samt hur sårbar myndigheten är om risken inträffar. De flesta av Kulturrådets risker är av operationell karaktär, alltså verksamhetsanknutna risker som ofta relaterar till den löpande verksamheten. Kulturrådet löper som bidragsgivande myndighet en kontinuerlig risk för korruption. Därför beaktas denna riskkategori alltid i myndighetens riskanalys. Samtliga risker i myndighetens riskanalys är kopplade till kontrollåtgärder som genomförs under året. Dessa åtgärder har både förebyggande och upptäckande syfte, och de är utformade för att motverka, minska eller eliminera de identifierade riskerna. 33.7. Information och kommunikation En viktig förutsättning för att den interna kontrollen ska fungera tillfredsställande är att det finns ett fungerande kommunikations- och informationsflöde på samtliga nivåer i organisationen. Kulturrådets intranät utgör den huvudsakliga informationskanalen för den interna kommunikationen. 101/103