Årsredovisning 2019 1
Kulturrådets årsredovisning 2019 De satsningar so
m görs med hjälp av bidraget fokuserar på att nå barn och unga som inte tidigare deltagit i kulturskolans verksamhet. För att nå dessa barn och unga erbjuds ett breddat utbud samt undervisning i andra former och på andra platser. Tabell 20. Kulturrådets bidragsgivning till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet 2017–2019, tkr Antal sökande kommuner Antal beviljade kommuner Sökt belopp (tkr) Beviljat belopp (tkr) 2019 232 203 137 240 48 500 2018 219 216 236 248 99 677 2017 205 200 187 769 97 028 De redovisningar som kommit in under hösten visar att kulturskolorna fortsätter att möta nya målgrupper. I några fall har den verksamhet som uppstått med hjälp av bidraget varit så framgångsrik att den har permanentats. Under hösten har ett utvecklingsarbete gjorts avseende kulturskolebidraget, och nya riktlinjer har tagits fram. Syftet har varit att ställa tydligare frågor i ansökningsblanketten samt tydliggöra bedömningsgrunder för bidraget. 15.2. Främjande av barns och ungas kultur Skapande bidrar till att barn får större möjligheter till eget skapande genom professionell kultur. Samtidigt medverkar det till att på sikt integrera konst och kultur i förskolan och grundskolan på lång sikt. Kulturrådets arbete med uppdraget att inrätta ett kulturskolecentrum syftar bland annat till att stödja den kommunala kulturskolan när det gäller utveckling och förnyelse. Bidraget som fördelas till kulturskoleverksamhet bidrar till att nå fler och nya grupper av barn och unga. Under året har Kulturrådet också stöttat flera läsfrämjande insatser som riktar sig delvis eller helt till barn och unga. Några exempel är Bokstart, barnbokskatalogen och ALMApriset. Kulturrådet ingår i ett nätverk för barn och unga som samlar 13 myndigheter från olika politikområden. Syftet med nätverket är dels få en samlad bild av deltagande myndigheters arbete, dels hitta möjligheter till samverkan kring frågor som rör barns och ungas delaktighet. Kulturrådet ansvarar för en arbetsgrupp inom ramen för myndighetsnätverket på temat Delaktighet – kultur och språk. Vi bedömer att vårt deltagande i nätverket är en viktig plattform för kunskapsutbyte. Kulturrådet är även medlem i det nordiska nätverket för kultur i skolan som bildades av Norges ansvariga för Skolesekken, som är Skapande skolas föregångare. Syftet med nätverket är att utbyta kunskap och erfarenheter kring arbetet med kultur i skolan i Norden. Vi ingår även i det europeiska nätverket för undervisning för barn och unga i estetiska ämnen (ACE-net) som träffas två gånger per år. Bedömning Kulturrådet bedömer att barn- och ungdomsperspektivet varit närvarande och levande inom bidragsgivningen och övriga främjande åtgärder. I vår bidragsgivning har barn och unga särskilt uppmärksammats och vårt arbete bidrar till att barn och unga får större möjlighet till eget skapande genom professionell kultur och det medverkar till att på sikt integrera konst och kultur i förskolan och grundskolan. 55/103