Årsredovisning 2019 1
Kulturrådets årsredovisning 2019 till utökad samv
erkan med förskolan och till implementering av barnkonventionen i kommunerna. Genom Bokstart nås prioriterade grupper i form av barn och vuxna som inte möter böcker och läsning i hemmet och som inte besöker bibliotek. Bokstart bidrar på det sättet till ett mer socialt hållbart samhälle. 20.5. Moderna beredskapsjobb i staten Kulturrådet har redovisat uppdraget inom utsatt tid enligt instruktion från Statskontoret. 20.6. Inrättande av kulturskolecentrum Kulturrådets regleringsbrev Statens kulturråd ska fortsätta arbetet med att inrätta och bedriva ett särskilt center för kulturskolefrågor. Centret ska ingå som en del av myndigheten och ha i uppdrag att samordna och städja den kommunala kulturskolan. I uppdraget ska också ingå att ansvara för statistik, följa och sprida forskning samt identifiera utbildnings- och utvecklingsbehov. Till centret ska en särskild referensgrupp kopplas. Statens kulturråd ska samverka med berörda aktörer i frågor som rör den kommunala kulturskolan och som hanteras inom ramen för det kulturskolecentrum som inrättats i Statens kulturråd. Statens kulturråd ska även i fråga om kulturskolecentrum inhämta kunskap och erfarenhet från Statens skolverk. Kulturskolecentrum har under året fortsatt att bygga upp sin verksamhet inom myndigheten genom att samla kunskap i syfte att utveckla kulturskolan utifrån uppdraget och det nationella målet. Centrumet tar fram stöd för kommunerna och bidrar till utveckling av kulturskolorna dels genom egna utredningar, dels genom att lyssna in den kunskap som finns i kulturskolorna och hos parter med intresse i verksamheten. Under året har centrumet samlat in statistik från landets kulturskolor. Den nya statistiken har arbetats fram för att ge en bild på nationell nivå över kulturskolornas verksamhet. Syftet är att statistiken ska vara stabil över tid så att kulturskolans utveckling kan följas. Statistiken omfattar även underlag om elevsammansättning. Statistiska centralbyrån (SCB) samlar in uppgifterna, och statistiken publiceras, samlat och kommunvis, på Kulturskolecentrums webbplats. En sammanställning av statistiken de senaste tio åren, Kulturskolan i siffror – Sammanfattning av tillgänglig statistik 1997–2018, har publicerats och skickats ut till samtliga kulturskolor. Kulturskolecentrums webbplats fortsätter att utvecklas till en kunskapsnod där kommunerna kan hämta material som är relevant för att utveckla kulturskolan lokalt. Tillsammans med flera nordiska länder har Kulturrådet tagit fram en forskningsöversikt, Kulturskolerelaterad forskning i Norden (en översikt) Vi för även dialog med kulturskolorna om deras behov av forskning och hur de kan använda kunskapen i sina verksamheter. Under våren slutfördes en omfattande kartläggning av kulturskolornas utvecklingsbehov och vilket stöd kulturskolorna behöver från Kulturskolecentrum. Kartläggningen är en viktig utgångspunkt för att centrumets stöd ska vara relevant för målgruppen. Utifrån kartläggningen har en rad utvecklingsområden identifierats som vi arbetar vidare med. En viktig del i Kulturskolecentrums uppdrag är att ha kännedom om landets kulturskolor. Ett led i det är att besöka de regionala nätverk som finns för kulturskolechefer. Syftet är att presentera det stöd vi kan erbjuda samt lyssna in vilka frågor som är viktiga för dem. Hittills har vi besökt 17 regionala nätverk och lagt en plan för besöken i resterande regioner. Kulturskolecentrum för en löpande dialog med Kulturskolerådet och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Vi har under året formaliserat samverkan med Specialpedagogiska skolmyndigheten och startat samverkan med Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Vi samverkar även med Skolverket, där vi under senhösten tagit fram ett gemensamt informationsmaterial om hur skola och kulturskola kan samverka. Utöver detta 72/103