AMES 1
Östgötapendeln har blivit en jättesuccé håller ma
n fast vid att länstrafiken söderut ska ske längs RV 23/34. I ett remissvar till en ny översiktsplan för Rimforsa i Kinda kommun svarar Region Östergötlands Trafik- och samhällsplaneringsnämnd genom sin ordförande Göran Gunnarsson (C) och regionalutvecklingsdirektör Andreas Capilla följande: ”Investeringens storlek ställt mot möjligt resandeunderlag längs Stångådalsbanan, gör att utvecklad tågtrafik under överskådlig framtid bedöms som orealistisk. Om behov av utvecklade kopplingar med Kalmar län uppstår, bör sådana ske med en utvecklad busstrafik.” FÖR STÅNGÅDALSBANANS VÄNNER väntar ännu en tid av nagelbitning inför Trafikverkets beslut. Idag berörs 280 000 personer av banans väl eller ve. Trafikverkets nationella transportplan gäller till 2029. Med en 30-procentig ökning är befolkningen då 320 000 invånare. Kommer kommunerna och näringsidkarna längs Stångådalsbanan få gehör för STÅNGÅDALSBANAN IDAG STRÄCKNING: Linköping till Kalmar LÄNGD: 240 km RESTID HELA STRÄCKAN: 3 tim 3 min TILLÅTEN HASTIGHET: 80-120 km/tim ANTAL STATIONER: 12 MÖTESPLATSER: 4 aktiva ANTAL RESOR: ca 540 000/år GODSTRANSPORT: ca 800 000 ton/år (hittills endast på delar av banan), motsvarar 32 000 lastbilstransporter HÖGSTA AXELTRYCK: 22,5 ton HÖGSTA METERVIKT: 6,3 ton/m HELSVETSAT SPÅR: 8 av 24 mil FRAMDRIFT: dieseltåg (Kustpilen körs idag på biodiesel) FÖRBÄTTRINGAR EFTER UPPRUSTNING RESTID HELA STRÄCKAN: 2 tim (För Linköpings region: Linköping-Kisa 30 min jämfört med 1 tim idag.) TILLÅTEN HASTIGHET: 140-160 km/tim ANTAL STATIONER: 12 MÖTESPLATSER: 6 aktiva KALKYLERAT ANTAL RESOR: 1-1,5 miljoner/år Godstransport: Godstrafik kan gå längs hela banan. HELSVETSAT SPÅR: hela sträckan FRAMDRIFT: el alternativt vätgasmotorvagnar DRIFTSKOSTNADER: de löpande driftskostnaderna minskas INVESTERINGAR FÖR UPPRUSTNING Elias Aguirre, kommunlaråd i Linköping. BANFÖRSTÄRKNING: klar HELSVETSAT SPÅR, 16 MIL: ca 300 miljoner kr NYA MÖTESPLATSER GULLRINGEN OCH ROCKNEBY: 120 miljoner kr JUSTERING AV KURVRADIER PÅ 5-7 STÄLLEN: ca 100 miljoner kr ÅTGÄRDER VID OBEVAKAD PLANKORSNING MED SKOGSVÄG 30-40 STÄLLEN: 1,2 miljarder kr ELEKTRIFIERING: ca 2 miljarder kr (inkl Tjustbanan) TOTALT: ca 3,7 miljarder kr KUSTPILENS STATIONER IDAG: Michael Lejonhud, Infrastrukturkansliet. Linköping Tannefors Rimforsa Kisa Astrid Lindgrens Värld (sommartid) Vimmerby Hultsfred Berga Oskarshamn Högsby Blomstermåla Kalmar 17 sina argument att tåget är det snabbaste, säkraste, bekvämaste och bäst miljöanpassade sättet för att transportera folk och gods? Eller ska staten fortsätta knipa åt runt penningpungen med argumenten att kostnaderna för nödvändiga investeringar är alltför höga? n Foto: Linköpings kommun Foto: Roger Nyström