AMES 1
KRÖNIKA Konsten att knyta slipsen och kamma lugge
n FÖR INTE LÄNGE SEDAN var jag på ett forum som handlade om att knyta företagare tillsammans med framtida arbetstagare och visa på potential - sannolikt hos båda parter. Jag förundrades över önskan hos blivande arbetstagare att få bekräftelse. En önskan om att företagarna skulle komma till dem och erbjuda anställningen. Jag förstår absolut tanken: vem ville inte det när man studerade? Hur skönt hade det inte varit om någon knackade på dörren och utanför stod en företagare, kanske en vd, som undrade om inte just jag kunde komma och arbeta hos dem. Den inställningen bör dock vara svår att behålla i det verkliga arbetslivet. Det är en del av livet att utsätta sig för nya situationer och att ta nya kliv inför helt främmande människor - kanske till och med människor som inte alls bett att du ska komma. Det är här det blir din utmaning att berätta varför det var så bra att just du kom förbi. Det blir ändå mycket mer givande och utvecklande att uppnå ett mål som man faktiskt kämpat för, än att få all serverat. PERSONLIGEN ÄR DET DET DRIVET hos människor som jag söker, och den sociala kompetensen. Allt annat kan läras upp. Vilket driv har man visat om man inte ens kunde knyta slipsen, kamma luggen och bege sig till företaget för att berätta på vilket sätt man kan bidra och vad man kan tillföra? Detta tankesättet ska inte på något sätt blandas samman med värnandet om sin personal. Det är jag första kvinna att räcka upp handen på. Personal ska värnas om, de ska ha en fantastisk arbetsplats där arbetsmiljön omfattar både fysiskt som psykiskt välbefinnande. De ska komma till en plats där arbetsgivaren står bakom dem till 110 procent och där deras personliga utveckling ses som direkt värdeskapande för företaget. MEN vi måste trilla in på arbetsplatsen på rätt sätt, vi måste visa på ett givande och tagande, framfötterna ska vara just framåt. Sedan kan vi gemensamt se till att lyfta över de mest inbitna gamla rävarna till den nya sidan av världen, visa på möjligheterna med att förändra arbetsplatser och sätt att arbeta på. Jag tror på en miljö där man uppmuntrar nyheter, sammanblandat med äldre generationers värdefulla kunskaper, och de yngres oräddhet för världen och hur den ska omfamnas på kanske ett helt annorlunda sätt. Hur ser då lagstiftaren på detta? Det vill säga förväntningarna på arbetstagaren och arbetsgivaren? Här följer en kort redogörelse av arbetstagarens skyldigheter. Den mest grundläggande skyldighet som en arbetstagare har är att utföra arbete och det står i relation till arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbete. Utöver detta finns några andra viktiga skyldigheter som följer av lag, avtal och domstolspraxis. Det är viktigt att arbetsgivaren i sina riktlinjer är tydlig med hur arbete skall bedrivas och att det även finns riktlinjer för t.ex. säkerhet. Dessa riktlinjer är viktiga inte endast för att få en fungerande arbetsplats med ett tydligt ledarskap utan även för att de kan ligga som grund för bedömningen gällande uppsägning pga. personliga skäl. ARBETSTAGARENS ARBETSPLIKT inkluderar att leverera arbetsprestationer med kvalitet och att fullt ut nyttja sin arbetsförmåga. Här krävs det att arbetsgivaren genom sin arbetsledning har visat vad som förväntas och att det finns arbetsinstruktioner och säkerhetsföreskrifter som arbetstagaren kan följa. Utöver detta så ligger det i arbetstagarens lojalitetsplikt att inte agera på ett sätt som kan skada arbetsgivaren. Föregående är inte minst värt att ha med i beaktande vad gäller sitt agerande på sociala medier. Arbetstagaren ska vidare därtill upplysa arbetsgivaren om sådana förhållanden som är av betydelse för arbetet. För att summera den arbetsrättsliga utgångspunkten vad gäller arbetstagaren skyldigheter så anses faktiskt att arbetstagaren ska sätta arbetsgivarens intresse före sitt eget. n ELISABETH WEDENBERG Advokat Maminza AB 30 Spännande nyheter men även populära klassiker 2018 års katalog är fylld med spännande nyheter och klassiker. Pröva gärna våra de Luxe-resor, ett nytt koncept för i år. Se hela katalogen på vår hemsida eller kontakta oss så skickar vi den. Här följer ett axplock av våra resor; Österrike de Luxe – storstad och alper en ”Ringarumsklassiker för livsnjutare” 9 dgr 7/7 buss. Operaresa till ”Barberaren i Sevilla” på historiska Arena di Verona 3 dgr 3/8 flyg Polen de Luxe – en rundresa i landet som försvann 8 dgr 13/5, 30/9 buss St.Petersburg de Luxe – för dig som vill se och upptäcka mer av 2018 års VM-stad 10 975:10 990:9 290:11 990:För mer info maila oss på info@ringarums.se eller ring 0121- 30 300. ringarums.se • 0121- 303 00 2 0 1 8 1 2018 katalog är här