AMES 1
KLM firar 10 år på Linköping City Airport I år är
det 10 år sedan KLM började flyga från Linköping till Amsterdam. Vad har detta betytt för regionen och KLM? Vi valde att ställa fyra frågor till Martin Kotte, Sales Manager på Air France KLM Sverige. Vad har hänt på dessa 10 år? Att börja flyga till Linköping var ett mycket bra beslut. Vi är så stolta över alla kunder i Linköping och närliggande städer och kommuner som väljer att flyga med oss. I januari välkomnade vi vår miljonte passagerare. Sedan starten sommaren 2008 har vi stadigt kunna öka kapaciteten under somrarna. I år är första gången vi ökar kapaciteten på vintern och det gör vi med 27 procent att jämföra med en ökning på 14 procent i Göteborg. Det är ett tydligt tecken på att det finns en stark efterfrågan året runt. Vart flyger alla dessa östgötar någonstans? Det resmönster vi ser från Linköping påminner väldigt mycket om hur det ser ut från Göteborg 32 och Stockholm. Vi säljer mest flygresor till Europa och vi ser att andelen resor till Asien, USA och Syd amerika ökar konstant. Ungefär 25 procent av alla passagerarna flyger till Amsterdam som ofta kallas den perfekta weekend staden. Vad händer på KLM? Vi jobbar hela tiden med att utveckla de produkter vi erbjuder våra kunder. Dels öppnar vi nya destinationer som Mauritius, Mumbai, Cagliari, Split och inte minst Fortaleza i Brasilien som vi tror kommer bli ett mycket populärt resmål för soltörstande skandinaver. Vi fortsätter att utveckla digitala lösningar som gör att det blir lättare för våra kunder att kontakta oss när de vill och via den kanal de använder mest som till exempel Facebook, Messenger och WhatsApp. Vi kommer under våren 2018 lansera en helt uppgraderad och ny version av vårt lojalitetsprogram Flying Blue, som främst baserats på kunders behov och feedback. Vad är det viktigaste för flygbranschen just nu? På KLM har vi ett starkt fokus på miljön. D et genomsyrar allt vi gör. Vi sorterar och återvinner allt från flygplans delar till uniformspersedlar. Vi serverar ungefär 40 miljoner måltider ombord på våra flyg och vi anser att det är vår skyldighet att göra detta på bästa möjliga sätt. Vi letar efter produkter och partners som delar denna tanke. Vi kräver att alla våra leverantörer utesluter palmolja i deras produkter. Fisken vi serverar ombord är MSC eller ASC certifierad och allt kaffe är UTZ märkt. Nästa gång du flyger med oss kan du se hur besättningen sorterar kartongen som din smörgås legat i.