AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA TEXT: TOMAS TRÄNKNER Alla ve
rksamheter behöver förhålla sig till digitala sätt att kommunicera för att hitta nya affärsmöjligheter. En strategi handlar om att ta sig från där vi är till dit vi vill komma, och hur vi gör det. En genomarbetad digital marknadsstrategi blir en ledstjärna för hela företaget. Här får du mina bästa tips för att komma igång, som gör att du lägger tid på rätt saker, och tar dig dit du vill komma. Den fungerar, för jag har använt den på flera företag. SÅ FIXAR DU ENKELT EN DIGITAL STRATEGI MOTORN I DITT MARKNADSFÖRINGSARBETE är kommunikation, att skapa engagemang genom att producera och sprida relevant innehåll till rätt målgrupp. Kommunikationen skall stötta ditt kärnbudskap, dina mål, din målgrupp med en handlingsplan anpassad till dina förutsättningar som går att följa upp. Det börjar med kärnbudskap, mål och vision • Beskriv ditt kärnbudskap i några punkter. Det handlar om vad du levererar till dina kunder och det värde det skapar. Gör det så tydligt och avgränsat som möjligt. • Sätt upp några punkter som beskriver målen med verksamheten. Det är vad ni vill åstadkomma och varför företaget finns. • Med ledning av kärnbudskapet och målen så skapar du en vision för företaget. Visionen berättar om vilka ni vill vara och vad ni vill åstadkomma, i en eller ett par meningar. • Om du redan har en vision, kolla att den stödjer ert kärnbudskap och mål. Annars är det dags att uppdatera visionen. En stark och tydlig vision sätter sig i dina kunders medvetande. Ju bättre detta görs ju enklare blir arbetet med målgruppen och handlingsplanen. • Gör en lista på dina fem största kunder och beskriv dem och varför de köper av dig. Tänk för en stund att du vore en av dessa kunder. Vad ser du se hos leverantören (ditt företag)? Fundera på om svaren stämmer överens med den du vill vara. Sen går vi igenom målgruppen Vi måste välja vilka vi vill nå, och inte nå, och vilka vi vill ha som våra kunder. I dagens mediebrus är specialisering den enda vägen att gå för att nå fram i bruset. • Skriv ner dina bästa kunder och de som du skulle vilja ha som kunder. Våga drömma lite! • Beskriv var kunderna finns, hur stora de är och är det någon speciell verksamhet? Ju mer avgränsat och specifikt detta görs, ju enklare kommer det bli att nå målgruppen. • Fundera på vilka utmaningar din målgrupp har. Vad är det för frågeställningar de vill ha svar på? • Gör en lista på minst tio frågor du tror att de vill ha svar på som är kopplat till ditt kärnbudskap. Dessa frågor kommer vara centrala för din kommunikation och handlingsplan. 42 • Kartlägg och följ dina konkurrenter. Du kan få tips och idéer på hur man kan göra, men kopiera inte andras sätt rakt av. Gör istället din grej på ditt vis. Till sist gör vi en handlingsplan Nu är det dags att sätta strategin i sjön och skapa en handlingsplan. Inget är viktigare än att faktiskt göra något. Efter genomfört strategiarbete känner du dig själv, vad du vill, vilka du vill nå och deras utmaningar. • Börja med att lista alla sätt du marknadsför dig på idag, och hur mycket resurser du lägger på det. • Stödjer dina insatser ditt kärnbudskap, mål och vision? • Når du ut till din målgrupp som du beskrivit ovan? • Kommunicerar du det som kunderna vill eller borde veta? Kommunikation som inte stöttar kärnbudskapet och dina mål är onödigt arbete. Räkna med att lägga 2–5 procent av din omsättning på marknadsföring och kommunikation. En del företag kan lägga mycket mer, beroende på bransch. På detta sätt får du en uppfattning om tillgängliga resurser. Se över dina interna resurser. Sitter du eller någon kollega på kompetens eller intresse som ni skulle kunna använda. Är någon bra på att skriva, ta bilder eller göra filmer? Utnyttja i så fall det. Annars tag hjälp. Den digitala strategin handlar om att kommunicera med din målgrupp på rätt sätt. Du måste göra saker som fångar deras intresse. Basen är att börja lägga ut innehåll, content, som målgruppen gillar och vill dela. • Börja med att svara på kundernas frågor och lägga ut det som bloggposter eller varför inte film. Det kan även vara på mässor, kundevent, webinarier och individuellt relationsbyggande med utvalda nyckelpersoner (social selling). • Gå hela tiden tillbaka till ditt kärnbudskap och dina mål för att se till att innehållet stöttar det. Antagligen gör du en hel del av redan idag, men med en bra strategi kommer alla aktiviteter hänga ihop och stötta varandra, och stötta säljarbetet. • Gör en tabell med alla insatser och sätt antal och tidsåtgång. Gör den detaljerad och tidssätt så vet du vad som skall göras varje månad. Du ser också om resurserna räcker till och om du har råd. • Följ upp dina aktiviteter var tredje månad för att se om du får den effekt du ha av dina insatser, helst som en fast punkt på ledningsgruppsmötet. Du kan till och med göra det till en del av kvalitetssystemet och sätta siffror på uppfyllnadsgraden. Det kommer vi att testa på ett företag. Facebook, Instagram och LinkedIn? Jag tror på hemsidan som en bas för företagets kommunikation. Men se till att företaget finns på Facebook, Linkedin och Instagram. Facebook och Instagram fungerar bra för företagets kommunikation, LinkedIn är bäst för personligt relationsbyggande och social selling. Välj den kanal som du känner dig bekväm med, var uthållig och relevant. Satsa hellre på kvalitetsinnehåll än att ha många uppdateringar, det tjänar du på i längden. En bra grund att stå på Om du bygger din digitala strategi i dess tre steg kommer den bli lätt att genomföra. Du vet precis hur, vad och till vem du skall kommunicera. Genom konsekvent, målinriktad kommunikation kommer du att bygga relationer och ditt varumärke som leder till fler affärer. Då kan du ta nästa steg i den digitala marknadsföringen som handlar om marketing automation, sponsrade inlägg, native advertising, social selling och mycket annat som vi inte har plats att skriva om här. Marknadsföring och varumärkesbyggande tar tid, så ha tålamod. Om du vill ha hjälp med att komma igång med din digitala strategi hör av dig. Ibland kan det vara bra med externa ögon för att komma igång. Lycka till. n TOMAS TRÄNKNER Marknadsföringsexpert Slipsten Marknadsutveckling Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv. Kontakt tomas@entreprenorsdriv.se