AMES 1
AFFÄRSRESEMARKNADENS HETASTE TRENDER Jan Ogner. E
n av affärsresemarknadens tydligaste trender är att allt fler företag och offentliga arbetsgivare prioriterar miljöfaktorer högt. En annan trend är att många arbetsgivare planerar att öka sitt affärsresande under 2018. Vad gäller destinationer så har London länge varit representerat på de svenska affärsresenärernas topplista. Det är fortfarande en attraktiv destination, men attraktiviteten har minskat på grund av Brexit. TEXT: ANNIKA WIHLBORG –Syftet med vår årliga undersökning är att kartlägga preferenser, prioriteringar och framtidsplaner hos såväl beslutsfattare som travel managers och affärsresenärerna själva, säger Jan Ogner, analytiker på Resegeometri, som årligen lanserar rapporten ”Business travel forecast and challenges”, som sammanfattar drygt tvåtusen företags prioriteringar och prognoser kring medarbetarnas affärsresande det kommande året. I november lanseras en färsk ”Business travel forecast and challenges”. En av trenderna är att många företag räknar med att öka sitt affärsresande under det kommande året. Trenden är, enligt Jan Ogner, starkt kopplad till den väntade konjunkturutvecklingen. LONDON MINSKAR I POPULARITET –Affärsresandets omfattning är en mycket bra konjunkturbarometer. I samband med en lågkonjunktur är affärsresandet i princip alltid en av de kostnader som företagen väljer att 44 dra ner på först. När konjunkturläget däremot är gynnsamt ökar man ofta sitt resande, säger han. När Resegeometri frågade företagen och de offentliga arbetsgivarna hur deras affärsresande förväntas förändras under det kommande året visade det sig att inrikesresor samt resor inom Norden och till Baltikum väntas öka mest. När företagen fick ranka de hetaste europeiska affärsresestäderna hamnade Frankfurt, Shanghai, Bryssel, Amsterdam och Berlin högt. Den starkaste trenden vad gäller populära destinationer är att London minskar till följd av Brexit samt att Bryssel är den destination som ökar mest. VIKTIGT ATT KUNNA ANVÄNDA RESTIDEN TILL JOBB –Den kanske allra starkaste trenden i årets affärsresekartläggning är förmodligen att allt fler är benägna att tänka på miljön när de bokar och planerar sina affärsresor. Det finns en stark korrelation mellan ett gynnsamt konjunkturläge och miljöhänsyn i samband med affärsresor. Vi ser också att allt fler arbetsgivare lägger ner mer tid och resurser på att öka säkerheten för sina affärsresenärer. Det beror förmodligen på att många länder på senare tid drabbats av terroristattacker. Många företag har säkerhetspolicys som reglerar var medarbetarna får röra sig och vilka aktiviteter de får göra utanför arbetstid när de befinner sig på resande fot, säger Jan Ogner. Arbetsgivarna månar också allt mer om att deras affärsresenärer ska kunna använda sin restid smart. Många företag lägger ner resurser på att restiden ska kunna vara effektiv arbetstid för den som vill. Det går hand i hand med att många enskilda affärsresenärer prioriterar möjligheten att kunna nyttja restiden till att jobba. Att resan är så bekväm som möjligt är också mycket viktigt för många affärsresenärer. n